اشتراک گذاری:

تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی در چیست ؟

چه عواملی باعث ایجاد تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی می‌شود؟ کارآفرینی و سرمایه‌داری از مباحث مهم و بحث برانگیز این روزها است. به طور معمول در سراسر دنیا، کارآفرینی و سرمایه‌داری از فاکتورهای مهم اقتصادی به حساب می‌آیند؛ زیرا فرصت‌های شغلی بسیاری را برای سایر افراد ایجاد می‌کنند.

همانطور که می‌دانید احتمال دارد که سرمایه‌دار و کارآفرین هردو در یک شرکت و یا استارتاپ کار کنند. اما  فراموش نکنید که هریک از آن‌ها مسئولیت و حوزه اختیارات متفاوتی را بر عهده خواهند داشت. به همین خاطر تصمیم داریم تا در این مقاله به بررسی تفاوت سرمایه گذار و کارآفرین بپردازیم. پس تا آخر مطالب ما را همراهی کنید.

مقاله پیشنهادی: تفاوت مرکز رشد و شتاب دهنده

کارآفرین و کارآفرینی

قبل از آنکه به مقایسه سرمایه گذار و کارآفرین بپردازیم، قصد داریم تا نظر شما را به تعریف و مفهوم کارآفرین و کارآفرینی  جلب کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلمه کارآفرین که معادل انگلیسی آن ” Entrepreneur ” از زبان فرانسوی به دیگر زبان‌ها راه پیدا کرده است و به معنای متعهد شدن می‌باشد. در حقیقت، از نظر آن‌ها، کارآفرین کسی است که متعهد می‌شود که خطرهای فعالیت اقتصادی را اداره و سازمان‌دهی کند. اما سوالی که وجود دارد این است که به چه افرادی کارآفرین می‌گوییم ؟

کارآفرینان، صاحبین ایده و بنیانگذارانی هستند که در فکر تاسیس یک شرکت و یا گسترش فعالیت خود می‌باشند. این دسته از افراد دارای ایده‌های ارزیابی شده و بررسی شده هستند که برای گسترش کسب و کار خود و یا تاسیس شرکت‌های جدید به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردند.

در حقیقت، تفاوت سرمایه گذار و کارآفرین در این است که کارآفرینان کسانی هستند که با استفاده از سرمایه‌های شخصی و یا حمایت مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران اقدام به راه‌اندازی کسب و کار می‌کنند تا فرصتی شغلی برای سایر افراد فراهم سازند. این دسته از افراد به آینده و تحولات اقتصادی کشور بسیار خوشبین هستند؛ به همین دلیل است که از نیروی خلاقه خود برای راه اندازه کسب و کار استفاده می‌کنند و متعهد می‌شوند که در هر شرایطی، از کسب و کار خود حمایت کنند.

توجه داشته باشید که کار آفرینان افرادی اجتماعی هستند که برای گسترش کسب و کار خود با دیگران همکاری می‌کنند و ترجیح می‌دهند که هیچ کاری را به تنهایی آغاز نکنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارآفرین، مردم‌داری و فعالیت در کنار دیگران است.

برای مثال، هر ساله افراد زیادی وارد دانشکده هنر می‌شوند و در رشته عکاسی تحصیل می‌کنند. تعداد کمی از فارغ‌التحصیلان این رشته موفق می‌شوند تا شغلی مناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند. از میان این دسته از افراد، تعداد کمی با ایده‌پردازی و خلاقیت موفق می‌شوند که وارد گروه عکاسان حرفه‌ای و هنرمندان شوند و هزاران دلار بابت فعالیت خود کسب کنند.

به نظر شما تفاوت عکاس موفق با عکاس کم درآمد در چیست ؟ براساس مطالعات صورت گرفته تفاوت این دو عکاس در مهارت آن‌ها نیست؛ بلکه توانایی عرضه هنر، نحوه بازاریابی، روابط اجتماعی و توانایی فروش هنر به متقاضیان است. این دسته از افراد در دسته کارآفرینان موفق قرار می‌گیرند و موفقیت آن‌ها باعث گسترش دامنه آشنایان و دوستانشان می‌شود.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری جسورانه

ویژگی‌های کارآفرینی چیست ؟

آشنایی با ویژگی‌های کارآفرینی به درک بهتر تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی کمک می‌کند. پس تا آخر مطالب این بخش همراه ما باشید.

ویژگی‌های کارآفرین به شرح زیر است:

  • کارآفرینی (Entrepreneurship) فرآیندی خلاقانه، هدفمند، سیستماتیک و مستمر است.
  • ویژگی کلیدی که باعث تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی می‎شود، نوآوری است. نوآوری و کارآفرینی کمک می‌کند تا شرکت و یا کسب و کار، محصول و خدمات خود را به سرعت به بازار معرفی کند؛ زیرا کمتر شرکتی وجود دارد که آن محصول و خدمات را در بازار بفروشد.
  • کارآفرین (Entrepreneur) دارای شبکه ارتباطی قوی با توزیع‌کنندگان، تامین کنندگان، بانک‌ها و… است و به طور مستقیم و غیرمستقیم به فرآیند کسب و کار کمک می‌کند تا ارزش خوبی در بازار داشته باشد.
  • کارآفرینان باید روند بازار و تقاضاهای آتی را بررسی کنند تا بتوانند به طور مداوم، محصولات و خدمات ارائه شده را بهبود بخشند.

مقاله پیشنهادی: روش های جذب سرمایه برای استارتاپ

انواع روش‌های کارآفرینی چیست ؟

دسته بندی‌های متفاوتی برای کارآفرینی وجود دارد که معروف‌ترین دسته بندی براساس نوع کسب و کار به شرح زیر است :

  • تجاری
  • فرهنگی
  • کشاورزی و زراعت
  • اجتماعی
  • تولیدی
  • بین‌المللی
  • تکنولوژی
  • خصوصی
  • دولتی
  • استارتاپی

سرمايه‌گذار و سرمایه‌ داری

سرمایه‌گذار یک نهاد یا شخصی است که سرمایه خود را با هدف دریافت بازده مالی در اختیار صاحبین ایده و کارآفرینان قرار می‌دهد. در حقیقت، سرمایه‌گذاران معمولا برای تامین بودجه مورد نیاز کسب و کارها،  افزایش سرمایه استارتاپ‌ها  و یا تامین مالی خود در دوران بازنشستگی در استارتاپ‌های موفق و یا کسب و کارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این دسته از سرمایه‌گذاری‌ها شامل طیف گسترده‌ای مانند کالا‌ها، سهام، صندوق سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار، ارز، برنامه‌های بازنشستگی، صندوق‌های قابل معامله، قراردادهای آتی، املاک و … می‌شود.

به طور کلی، سرمایه‌گذاران یک دسته یکنواخت نیستند و سرمایه، اولویت، سبک و تحمل ریسک مختلفی دارند. برای مثال، بعضی از سرمایه‌گذاران ریسک‌ پذیری کمی دارند و در معاملات خود بسیار محافظه کارانه عمل می‌کنند. در صورتی که برخی از سرمایه‌گذاران ریسک پذیری بالایی دارند و سرمایه گذاری در استارتاپ‌های نوظهور و یا معاملات پرریسک را ترجیح می‌دهند.

در مطالب فوق با مفهوم سرمایه‌گذار آشنا شده‌اید. به نظر شما سرمایه داری چیست ؟ فرق سرمایه داری و کارآفرینی در چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت که سرمایه داری به سرمایه‌گذاری پول توسط سرمایه‌گذار و صاحب سرمایه برای کسب سود گفته می‌شود و سرمایه نیز پولی است که با هدف کسب پول یسشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پاسخ دهی به سوال دوم، عنوان زیر را مطالعه فرمایید.

10 تفاوت سرمایه‌گذار و کارآفرین

در مطالب فوق یک شرح کلی از کارآفرین و سرمایه‌گذار ارائه کردیم. اکنون وقت آن است که به مقایسه سرمایه داری و کارافرینی بپردازیم.

فرق سرمایه گذار و کارآفرین به شرح زیر است :

1. یکی از مواردی که باعث تفاوت سرمایه گذار و کارآفرین می‌شود این است که کارآفرینان منتظر فرصت‌های مناسب، سازنده و مثبت هستند و دیدی خوشبینانه نسبت به همه چیز دارند. در صورتی که سرمایه‌گذاران افرادی بدبین هستند و تنها مواردی را در نظر می‌گیرند که باعث شکست کسب و کار می‌شود.

2. از دیگر فرق سرمایه گذار و کارآفرین می‌توان به قدرت تحلیل و ارزیابی آن‌ها اشاره کرد. به طور کلی سرمایه‌گذاران موفق، قدرت تحلیل بالایی دارند. به همین دلیل است که مدیرهایی موفق‌تر و متخصص‌تر نسبت به کارآفرینان خواهند بود؛ زیرا کارآفرینان در مقایسه با سرمایه‌گذاران، قدرت تحلیل اقتصادی خوبی ندارند. به گونه‌ای که در اکثر موارد، کارآفرینان به دنبال هیات مدیره و یا گروه مدیران برای مدیریت کسب و کار خود می‌گردند.

3. همانطور که می‌دانید، سرمایه‌گذار تنها به سود خود می‌اندیشد و قدرت تصمیم‌گیری بالایی در بحران‌های اقتصادی دارد؛ زیرا زودتر از سایر افراد از  آسیب‌های بازار آگاه می‌شود. در حقیقت، سرمایه‌گذار موفق می‌تواند به یک کارآفرین نمونه تبدیل شود. در صورتی که کارآفرینان چندان قادر به مدیریت بحران در شرایط سخت اقتصادی نیستند و نیاز به حمایت‌های مشاور و سرمایه‌گذار دارند.

4. فرصت شغلی از دیگر مواردی است که باعث تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی می‌شود. کارآفرینی  یکی با اهمیت‌ترین مباحث در اقتصاد کشورها است؛ زیرا فرصت شغلی زیادی برای سایر افراد فراهم می‌سازد. همچنین، خلاقیت کارآفرینان باعث پیشرفت و رشد اقتصادی می‌شود. در صورتی که بارها سخنان بسیاری در رابطه  با تقبیح سرمایه‌داری به میان آمده است.

5. یکی از فاکتورهایی که در هنگام مقایسه سرمایه داری و کارآفرینی باعث ایجاد تفاوت میان این دو مورد می‌شود، انگیزه مالی است. یک سرمایه‌گذار موفق بر خلاف کارآفرین، انگیز مالی زیادی برای آغاز فعالیت خود دارد. در صورتی که یک کارآفرین موفق به دنبال طراحی محصول و یا ارائه یک سرویس برای ایجاد تغییر در جامعه و یا رفع نیاز متقاضیان است.

6. همانطور که به احتمال زیاد تاکنون متوجه شده‌اید، دیگر تفاوت سرمایه گذار و کارآفرین در این است که کارآفرین یک ایده جدید ارائه می‌دهد. در حالی که سرمایه‌گذار ایده کسب و کار را با کمک کارآفرین اجرا می‌کند. در حقیقت، کارآفرینان برای تامین مالی کسب و کار خود به سرمایه‌گذاران مراجعه می‌کنند. کارآفرینان با ارائه طرح تجاری و ایده‌های ناب به سراغ سرمایه‌گذاران می‌روند و سرمایه‌گذاران بعد از جمع آوری اطلاعات، ر صورتی که کسب و کار را سودآور بدانند، در آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

7. همانطور که در مطالب فوق نیز عنوان شده است، تفاوت سرمایه گذار و کارآفرین در این است که کارآفرین فردی متعهد می‌باشد که مشتاق به اجرای ایده و طرح است و تمام سختی‌ها، ضررها و زیان‌ها را به جان می‌خرد و همچنان بر اداره تجارت پایبند می‌ماند. در صورتی که سرمایه‌گذار نسبت به همه چیز بدبین است و تنها در صورتی وارد تجارت می‌شود که از سودآوری آن مطمئن شود و زمانی که آن کسب و کار سود زیادی به همراه نداشته باشد، آن را ترک خواهد کرد.

8. کارآفرین کسی است که اداره کسب و کار را در دست دارد. در صورتی که سرمایه‌گذاران درگیر عملیات روزانه مرتبط با کسب و کار نخواهند شد. در اکثر موارد، کارآفرینان باید یک گزارش تهیه کرده و به سرمایه‌گذاران ارائه دهند. سرمایه‌گذار نیز گزارش را مطالعه و ارزیابی می‌نماید.

9. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی می‌شود این است که کارآفرینان می‌توانند بدون سرمایه و پول اقدام به راه‌اندازی استارتاپ کنند. در صورتی که پول و سرمایه مهم‌ترین ابزار تجاری یک سرمایه‌گذار است.

10. هنگام مقایسه سرمایه گذار و کارآفرین این نکته را در نظر بگیرید که کارآفرینان به دلیل اداره کسب و کار، تسلط بیشتری بر روی عملیات روزانه، فروش، کارکنان، رفتارهای مشتری و تقاضاهای بازار دارند. در صورتی که سرمایه‌گذار، کسب و کار را تنها براساس گزارش مالی و بازگشت سرمایه می‌شناسد و اتفاق‌های اقتصادی بازار را پیش بینی می‌کند.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذار فرشته کیست

سخن پایانی

در مطالب فوق شرحی کلی در رابطه با کارآفرینی و سرمایه‌داری در متون اقتصادی و علمی ارائه کردیم تا درک صحیحی از تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی داشته باشید. امیدواریم که این مقاله مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد.

سوالات متداول در رابطه با تفاوت سرمایه داری و کارآفرینی

مفهوم کارآفرینی چیست ؟

کارآفرینی به معنای توسعه کسب و کار با هدف رسیدن به سود است. اما کارآفرینی مدرن به معنای ایجاد تعییر با هدف حل مشکلات بزرگ می‌باشد. این تغییرات شامل عرضه محصولات و خدمات نوآورانه برای به چالش کشیدن وضعیت کنونی است.

کارآفرین و سرمایه گذار چه شباهتی با یکدیگر دارند ؟

در مطالب فوق، فرق سرمایه گذار و کارآفرین را بیان کردیم. اما توجه داشته باشید که سرمایه‌گذار و کارآفرین هردو صاحب کسب و کار هستند؛ به تجارت فکر می‌کنند؛ ریسک پذیر هستند و در راستا رشد اقتصادی و جنبه مالی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

کارآفرینی بهتر است یا سرمایه‌گذاری؟

سرمایه‌داری بسیار راحت‌تر از کارآفرینی است؛ زیرا سرمایه‌گذار لازم نیست که در امور اداری کسب و کار دخالت کند و بیشتر زحمات بر دوش اشخاص دیگر از جمله کارآفرین می‌باشد؛ لذا سرمایه‌گذار وقت بیشتری دارد تا به کارهای دیگر و افزایش درآمد شخصی اختصاص دهد. از طرف دیگر، کارآفرین برخلاف سرمایه‌گذار می‌تواند فعالیت اقتصادی خود را بدون سرمایه آغاز کند و درآمد زیادی از ایده و طرح خود کسب کند. به طور کلی، هم سرمایه‌داری و هم کارآفرینی، سختی‌ها و چالش‌های منحصر به فرد خود را به همراه خواهند داشت.