اشتراک گذاری:

چگونه تیم محصولی متناسب با هر مرحله استارت‌آپ ایجاد کنید؟

 

گفتگو با

نیکیل سینگال ، معاون محصول فیس بوک

منبع

www. firstround.com

 

[1]

توضیحات ابتدایی

در وبسایت firstround.com، مقاله‌هایی در حوزه تناسب محصول با بازار منتشر شده است. در اکثر این مقاله‌ها، با مدیران ارشد کسب‌وکارها گفتگو شده و شاخص‌های محصول و تناسب آن با بازار بررسی شده‌اند و سعی شده است مهمترین نقطه نظرها و شاخص‌های محصول تعیین شود.

در مقاله پیش رو، نظرات «نیکیل سینگال[2]» درباره ایجاد تیم محصول و متناسب‌سازی محصول و بازار در مراحل مختلف یک استارتاپ بیان شده است.

سینگال موسس سه استارت‌آپ است که یکی‌شان به نتیجه نرسیده است اما دو مورد دیگر، یکی توسط IBM و یکی توسط گوگل، خریداری شدند. پس از آن سینگال در گوگل مشغول به کار شده و Hangouts را راه‌اندازی کرده و تیم محصول Photos تشکیل داده است.[3]

در این مقاله سعی شده به سوالاتی مثل اینکه «بنیان‌گذاران چه زمانی باید کنترل محصول را تحویل دهند؟ در مدیریت محصول به دنبال چه چیزی هستیم؟ چگونه تیم را تشکیل دهیم؟ چگونه استراتژی و نوآوری را با اجرا و قابلیت پیش‌بینی متناسب کنیم؟ و …» پاسخ داده شود.

چکیده مقاله

سینگال می‌گوید: «بنیان‌گذاران اغلب اقدامات لازم برای مقیاس‌گیری محصول را، در زمان مناسب انجام نمی‌دهند و ساختار با شروع رشد سقوط می‌کند و یا تیم محصول را، قبل از تعریف استراتژی استخدام می‌کنند». به همین دلیل سینگال همیشه توصیه‌ می‌کند که تیم محصول باید مطابق با مرحله رشد شرکت ایجاد شود. به عبارت دیگر، در مراحل اولیه چالش یافتن محصولی متناسب با بازار و استخدام اولین مدیر محصول مهم است، در سال‌های نوجوانی کسب‌وکار بهینه‌سازی محصول و در مراحل رشد رسیدن به یک چشم‌انداز بلندمدت اهمیت دارد. در هر مرحله از زندگی یک استارتاپ، واحد محصول با مجموعه‌ای منحصر به فرد از چالش‌ها روبرو است.

سینگال برای اینکه به بنیان‌گذاران و مدیران محصول در درک بهتر این چالش‌ها و برای حل آن‌ها کمک کند، مراحلی را مطرح می‌کند که معتقد است برای رسیدن به بلوغ کسب‌وکار لازم است محصول طی کند. (او می گوید با وجود منحصر به فرد بودن مراحل رشد هر کسب‌وکار می‌توان از این تقسیم‌بندی به عنوان یک راهنمای عمومی استفاده کرد.)

این تقسیم‌بندی عبارت است از:

فاز 1: تلوتلو خوردن[4]

در این مرحله هدف شرکت انجام آزمایش برای یافتن محصول متناسب با بازار است. واحد محصول باید دیدگاه کارآفرینان را اجرایی و به عنوان مدیریت پروژه عمل کند.

فاز 2: تناسب محصول با بازار[5]

زمان آن رسیده که تولید محصول و بازار آن دو برابر شود. در این مرحله کارآفرینان بر گسترش کسب‌وکار تمرکز می‌کنند، نقش واحد محصول همکاری با سایر تیم‌ها و راهبری است و در عین حال در بازه‌های زمانی قابل پیش‌بینی نسخه‌های جدید بهبود یافته محصول را ارائه ‌دهد.

فاز 3: ابَررشد[6]

این مرحله مربوط به مقیاس‌گیری محصول است. تیم محصول باید نقشه راه استراتژیک را شکل داده و ماموریت و چشم انداز بلندمدت کسب‌وکار را برای واحدهای مختلف همسوسازی کند. این امر مستلزم ترکیبی از معرفی محصولات جدید در کنار پشتیبانی از محصولات موفق قبلی و همزمان افزودن لایه جدیدی از رهبران تصمیم‌گیر در تیم است.

فاز 4: مقیاسگیری[7]

در این مرحله کسب‌وکار تبدیل به رهبر بازار می‌شود. مشکلات درون سازمانی روی هم می‌ریزند، تمرکز بر رشد پایدار بیشتر شده و مشکلات کارآفرینی حادتر می‌شود.

در این مقاله به تفصیل هر کدام از این فازها توضیح داده شده و شرح اقدام هر واحد آورده شده است.

در ادامه خلاصه‌ای از مقاله در قالب جدول زیر آمده است:

فاز 1: مستانه خرامیدن فاز 2: تناسب محصول با بازار فاز 3: رشد بیش از حد
نقش کارآفرینان چشم‌اندازتان را بسازید و برای یافتن محصول متناسب با بازار آزمون و خطا کنید روی ایجاد ساختار داخلی کسب‌وکار تمرکز کنید به یک چشم‌انداز بلندمدت برسید
نقش واحد محصول چشم‌انداز کارآفرینان را اجرا کنید با ایجاد فرایند، غیرقابل پیش‌بینی بودن کارهای اجرایی را کاهش دهید همزمان با مقیاس‌گیری هسته اصلی کسب‌وکار، محصول جدیدی را راه‌اندازی کنید
چیزی که شما به آن می‌افزایید

(بنیانگذار یا مدیر ارشد محصول)

اجرا و مدیریت پروژه را بطور دقیق انجام دهید همکاری متقابل و ایجاد ارتباطات فعال را محقق کنید نوآوری، سلسله مراتب و لایه جدید مدیریتی ایجاد کنید
نقشه راه بهتر است پیش‌بینی نزدیک به وضعیت اجرایی و سختگیرانه‌تری داشته باشید برنامه‌ریزی را از هفتگی به ماهانه تغییر دهید و روی تناسب نسخه‌های محصول با یکدیگر تمرکز کنید پروژه‌هایی برای اجرا در طول  12 تا 24 ماه طراحی کنید
از بعضی اشتباهات رایج جلوگیری کنید · خیلی زود یا خیلی دیر اقدام به ایجاد واحد محصول نکنید

· از واحد محصول غافل نباشید و هر روز به جزئیات اجرایی آن توجه کنید

· بجای علاقه‌مندی‌های خودتان روی اقتصاد واحد کسب‌وکار تمرکز کنید

· بجای آزمون و خطاهای جدید، همان چیزی که کار می‌کند را بهبود دهید

· حتما درباره چالش‌های مقیاس گرفتن گفتگو کنید

 

· به هیچ وجه از هسته اصلی کسب‌وکارتان چشم‌پوشی نکنید

· فرهنگ نپذیرفتن تغییرات را بشکنید

· در لایه‌های جدید رهبری مدیریت‌های خرد نکنید

 

استخدام نیروها · ببینید آیا انواع مدیران پروژه قابلیت توسعه محصول راهبردی شما را دارند؟

· مراقب افرادی باشید که برای این شغل خودشان را کمتر از رزومه‌شان نشان می‌دهند

· افرادی را استخدام کنید که می‌دانند چطور روند اجرا را تعریف کنند

· به دنبال افرادی باشید که توانایی تکرار و بهبود در یک محصول را دارند (نه فقط راه‌اندازی نسخه اول را)

· افرادی که تجربه کاری، هم در استارتاپ و هم در شرکت‌های بزرگ را دارند استخدام کنید

· مطمئن شوید که به متقاضیان استخدام فرصت کافی را می‌دهید

·  برای ایجاد یک تیم متنوع صرفاً روی جذب نیرو تمرکز نکنید

 

برای دسترسی به شرح هر کدام از فازها و توضیح تفصیلی به متن اصلی این مقاله نگاهی بیندازید.

https://review.firstround.com/how-to-craft-your-product-team-at-every-stage-from-pre-product-market-fit-to-hypergrowth

 

 

[1] How to Craft Your Product Team at Every Stage, From Pre-Product-Market Fit to Hypergrowth

[2] Nikhyl Singhal

[3] اکنون سینگال معاون محصول در فیس‌بوک است.

[4] Drunken walk

[5] Product-market fit

[6] Hypergrowth

[7] Scale