اشتراک گذاری:

عادت های یک وی سی خوب

میزان ارزش استارتاپ پس از سرمایه ‏گذاری – عادت‎های یک صندوق سرمایه‏ گذاری خطرپذیر[efn_note]وی سی (Venture Capital (VC)) : مخخف ونچر کپیتال و در فارسی به صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر ترجمه شده است.در بعضی مواقع به اختصار صندوق سرمایه گذاری یا صندوق خطرپذیر در این مطلب خواهید دید. سرمایه خطرپذیر سرمایه‌ای است که به همراه کمک‌های مدیریتی، در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک، به سرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار می‌دهند.[/efn_note] عالی

گاهی اوقات استراتژی مناسب صندوق خطرپذیر، ساده است. وقتی چیزی به اندازه کافی خوب است رهایش کنید حتی اگر ساده باشد. هنگامی که کسب‌وکارها دارای رهبران قدرتمند و خبره و شرکت‌هایشان دارای ساختاری هستند که به آن رهبران امکان ارائه استراتژی‌هایشان را می‌دهند، آنگاه کسب‌وکار مورد نظر می‌تواند پیشرفت را از راه دور و بدون دخالت مستقیم، کنترل کند.

با این حال، اگر شرکت از آن سطح بلوغ برخوردار نیست، اختیار درخواست کمک از یک صندوق خطرپذیر برعهده شماست تا از آنها بخواهید پشتیبانی لازم را برای رشد شما در آن در مقیاس فراهم کنند. چطور این کار را انجام دهید؟ بیایید چند روش که با استفاده از آنها و افزودن به پرتفوی خود می‌توانید به این مهم دست یابید را بررسی نماییم.

ساخت و ایجاد شرکت‌ها

عادت های سرمایه گذرا  خوب
عادت های یک وی سی خوب  شکل 1 صندوق‌های خطرپذیر می‌توانند شریک بزرگی در به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با بنیان‌گذاران در ایجاد یک شرکت و رشد درآمد آن باشند

بیشتر صندوق‌های خطرپذیر در ساخت شرکت‌ها تجربه دارند درحالی‌که بسیاری از بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها چنین تجربه‌ای نخواهند داشت. بیشترین ارزش افزوده‌ای که می‌توانید به ویژه برای آن بنیان‌گذاران بی‌تجربه به ارمغان بیاورید، دانستن این نکته است که چه سؤالاتی بپرسید که آن افراد بتوانند به آنها پاسخ دهند. این امر به ویژه در مورد صنایع دنج[efn_note] نیچ مارکت (Niche Market) : معمولاً بخش‌های کوچکی از بازار وجود دارند که شرکت‌های بزرگ آن‌ها را ندیده‌اند؛ یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند محصول مناسبی برای آن‌ها ارائه کنند. این بخش‌ها را به نام گوشه های دنج بازار یا نیچ مارکت می‌شناسند و تأمین نیاز آن‌ها و ارائه‌ی محصول برای آن‌ها، فرصت خوبی برای کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شود. وقتی استراتژی بازاریابی خود را بر این گوشه های بازار بنا کنید، اصطلاحاً گفته می‌شود که به سراغ نیچ مارکتینگ رفته‌اید.[/efn_note] بازار که قبلاً در آن فعالیت کرده‌اید، صادق است.

موضوع فقط پول نیست. استارت‌آپ‌های نوپا[efn_note] استارتاپ های نوپا را اصطلاحا fledgling startup می نامند. [/efn_note] ممکن است در همه موارد از استراتژی‌های استخدام گرفته تا توسعه بین‌المللی، توسعه استراتژی، ایجاد مشارکت یا ادغام و تملیک[efn_note] عبارتM&A به‌طور کلی به فرآیند تلفیق شرکت و دارایی‌ها از طریق انواع مختلف معاملات مالی اشاره دارد. M&A شامل انواع مختلف معامله از جمله ادغام، تملیک، اتحاد، پیشنهادات مناقصه، خرید دارایی و مدیریت خرید می‌باشد. [/efn_note] به کمک نیاز داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر معمولاً دارای ارتباطات زیادی هستند که می‌توانند در همه این زمینه‌ها به استارتاپ‌ها و بنیان‌گذاران آنها کمک کنند.

صندوق‌های خطرپذیر شبکه‌ها رامی سازند یا به عبارت دقیق‌تر، شبکه‌های از افراد با تجربه و تخصص‌های متنوع را ایجاد می‌کنند. به همراه آوردن این امتیازات برای یک شرکت تازه تاسیس (درست بعد از انجام فرایند ارزیابی موشکافانه[efn_note]دودیلیجنس (due diligence) :  ارزیابی موشکافانه[/efn_note]) به ساخت آن روابط و شبکه‌ها از پایه و با محکم‌تر شدن آن پایه‌ها کمک می‌کند.

ایجاد اعتماد

آیا بنیان‌گذاران استارتاپ باید به‌عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر خود به شما اعتماد کنند؟ جواب: این یک باید است.

ویژگی های وی سی خوب
شکل 2: 67.8% بنیان گذران استارتاپ می‌گویند روابط شخصی و ارتباطات مهم‌ترین دلیل برای مشارکت با سرمایه‌گذاران خطرپذیر است

در ابتدای هر رابطه، اعتماد در تعادل خواهد بود و در طول رابطه، این سطوح اعتماد هستند که عامل تعیین‌کننده موفقیت یا عدم موفقیت آن رابطه خواهند بود. صندوق‌های خطرپذیر حسابی/عالی انتظارات شفافی را به کمک بنیان‌گذاران خود تعیین می‌کنند – به‌عبارت‌دیگر تعیین موارد و مرزهایی که چه سطحی از حمایت را از آنها به عمل می‌آورید و چه درجاتی از پشتیبانی را قادر به ارائه نیستید. ارتباطات و شفافیت به یک اندازه مهم هستند. انتظارات باید از روز اول مشخص باشد.

در هیئت‌مدیره فعال باشید

یکی از رایج‌ترین راه‌های شرکت خطرپذیر در جهت‌گیری استراتژیک یک شرکت نوپا، نشستن در کرسی اعضای هیئت‌مدیره است. معمولا روال انجام این کار به این صورت است که سرمایه‌گذار خطرپذیر در جلسات سه‌ماهه شرکت می‌کند در صندلی عضو هیئت‌مدیره می‌نشیند درباره مشکلات و چالش‌های مطرح شده همفکری، همیاری و تعامل می‌کند و بعد برای رفتن به جلسه دیگری آماده شده و می‌رود.

اگر این داستان برای شما آشناست پس باید بدانید که این روش ارزش بسیار کمی به شرکت نوپا اضافه می‌کند. عضو اصلی هیئت‌مدیره کسی است که واقعا از موفقیت و کمک به شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری کرده است لذت می‌برد. گوش دادن به مشکلات، تلاش برای حل مسئله و کمک به تبیین استراتژی درحالی‌که همزمان در سطح بسیار عمیق‌تری در مورد آن کسب‌وکار یاد می‌گیرید؛ یکی از مشارکت‌های کلیدی شما در رشد و توسعه کسب‌وکار خواهد بود.

دانش خودتان به‌عنوان سرمایه‌گذار را انتقال دهید

سرمایه‌گذاران مراحل بذری یا سرمایه‌گذاران فرشته[efn_note] Early investor VCs = seed” or “angel” investors [/efn_note] باید مشاور قابل اعتماد استارتاپ در مورد دسترسی به سرمایه‌گذاران بالقوه آینده، و جلوگیری از افتادن استارتاپ در تله‌ها باشند. آوردن این تخصص سر میز مذاکره باعث ایجاد اعتماد به نفس در بنیان‌گذاران می‌شود و به آنها امکان می‌دهد در کل مراحل از راحتی بیشتری برخوردار شوند. شما به‌عنوان سرمایه‌گذار در چنین جلساتی قبلا حضور داشته‌اید، این کار را انجام داده‌اید و می‌دانید تصمیم‌گیرندگان تزریق سرمایه از استارتاپ چه می‌خواهند. انتقال این توصیه‌ها به اندازه رشد و تغییر مقیاس این شرکت‌ها بسیار ارزشمند است.

سانی دیلون[efn_note] Sunny Dhillon [/efn_note] ، یکی از شرکای شرکت سیگنال ونچرز[efn_note] Signia Ventures [/efn_note]، می‌گوید: “یک سرمایه‌گذار مناسب با کمک به شما در جهت جذب سرمایه بعدی خود یا اتصال به شبکه جامعه سرمایه‌گذارانش، به ارزش شرکت استارتاپی شما می‌افزاید”. وی افزود به طور مثال ” اگر شما استارتاپ بسیار درجه یکی باشید و بین گزینه‌های بسیار خوبی از سرمایه‌گذاران بالقوه برای مرحله بعدی جذب سرمایه خود سردرگم باشید، سرمایه‌گذار فعلی شما می‌تواند در انتخاب بین آنها به شما کمک کند و دید بهتری برای انتخاب داشته باشید. “

به آنها کمک کنید به درستی از برنامه‌های سرمایه‌گذاری خارج شوند

این امر در مورد توصیه به بنیان‌گذاران در هنگام خروج از شرکت بهتر است. با شروع جهانی‌شدن و ایجاد شرکت‌های چندملیتی به صورت روزانه این مسئله به چالشی مکرر تبدیل شده است که بنیان‌گذاران با آن روبرو هستند – چه زمانی و چگونه از قطار سرمایه‌گذاری این شرکت پیاده می‌شویم؟

سرمایه‌گذاران معمولاً تجربه خروج زیادی دارند، بنابراین باید دانش زیادی برای به اشتراک گذاشتن با بنیان‌گذاران داشته باشند تا بتوانند به آنها کمک کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

مشاوره دادن در مورد مواردی مانند یکپارچه‌سازی پس از ادغام[efn_note] Post-merger integration or PMI [/efn_note]و حتی معاملات و قیمت‌ها می‌تواند تا حد زیادی به استارتاپ کمک کند.

 به استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه کمک کنید

ویژگی های vc خوب
شکل 3 : کمک به جذب سرمایه یکی از حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌تواند به عهده بگیرد

همه دوست دارند بخشی از یک ترند باشند و سرمایه‌گذاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک نقش بزرگ برای سرمایه‌گذار، چه آنها سرمایه‌گذار فرشته هستند و چه کسی که در مراحل بعدی سرمایه‌گذاری ورود کند، این است که به‌عنوان یک مشوق برای شرکت عمل کند.

در هر فرصت شبکه‌سازی که دست داد، می‌توانید داستان شرکت را برای حامیان بالقوه جدید بگویید و تعداد بیشتری را به هیئت‌مدیره وارد کنید (مگر اینکه صاحبان فعلی بخواهند همه کرسی‌ها را برای خود نگه دارند) و سرمایه جدید را تزریق کنید. هنگام جذب فعالانه سرمایه‌گذاران، این وظیفه شماست که به‌عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر اعتبار آنها و اینکه چگونه ارزش افزوده فراهم و به شرکت تزریق می‌کنند را کاملاً بررسی کنید.

مشاوران و ایده‌های جدید را وارد کنید

شما نمی‌توانید همه چیز را در مورد هر کسب‌وکاری در هر حوزه‌ای بدانید اما در استفاده از روش‌های قابل اعتماد برای رشد کسب‌وکارها تجربه زیادی کسب خواهید کرد. دیدن موفقیت در یک شرکت و توانایی به اشتراک گذاشتن این دانش با شرکت دیگر امری بسیار ارزشمند است. سر و کار داشتن با کسب‌وکارهای زیاد، عمق زیادی را به تجربه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر اضافه می‌کنند.

اگر به هر دلیلی خارج از منطقه امن[efn_note] comfort zone [/efn_note] خود هستید و قادر به افزایش سرعت در مسیر پیشرفت نیستید، آوردن مشاوران بیرونی می‌تواند به ساخت شرکت شما با داشتن تخصص و تجربه واقعی صنعت کمک کند.

ذاتاً، یک مشاور بیرونی به اندازه شما انگیزه در موفق ساختن کسب‌وکارتان در همان سطح را نخواهد داشت، اما آنها با بینش و تجربه‌ای که دارند، می‌توانند دیدگاه‌ها و نظراتی را درباره آنچه برای کسب‌وکارتان دارد اتفاق می‌افتد ارائه دهند. بدون در اختیار داشتن این بینش، هرگونه توصیه‌ای که بتوانید بکنید، فاقد تجربه است.

برای جذب سرمایه انسانی از سرمایه‌های خطرپذیر استفاده کنید

جذب استعدادهای برتر برای یک استارتاپ در مراحل اولیه می‌تواند یک کار سخت (و بعضاً پر هزینه) باشد. اما با وجود سرمایه‌گذار خطرپذیر درجه یک، این موضوع می‌تواند چالش کوچک‌تری باشد.

و “کیفیت عالی و درجه یک بودن” مساله مهمی است.

در یک مطالعه از دانشگاه هاروارد، مشخص شد که “یک استارتاپ در صورت تأمین مالی توسط سرمایه‌گذار خطرپذیر رده بالای آن حوزه، توجه و علاقه به مراتب بیشتری از سوی کارمندان بالقوه دریافت می‌کند” در مقابل پررنگ کردن این واقعیت که همان استارتاپ اخیرا تامین مالی شده است، تأثیری ندارد. نتایج به‌دست‌آمده، شواهد مستقیمی از نقش تایید و تصدیق توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر و تأثیر آنها بر بازار کار ارائه می‌دهد. “

سرمایه‌گذاران خطرپذیر برتر به جذب استعدادهای بهتر کمک می‌کنند. این اتفاق به سادگی به این دلیل می‌افتد که سرمایه‌گذاران خطرپذیر هنگام مذاکره با کارمندان بالقوه لیست گسترده‌تری از مخاطبین، توانایی ترغیب و متقاعدسازی و اعتبار بیشتری در چنته دارند.

جذب vc
شکل 4

شکل 4: به گزارش یورپین اینوستمنت فاند[efn_note]  European Investment Fund : یک نهاد و یک اسم خاص است برای همین ترجمه نشده است [/efn_note] ، شرکت‌های تامین مالی شده توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر 118% درصد گردش مالی بالاتری نسبت به شرکت‌های تامین مالی نشده دارند

مربیگری اجرایی

یکی از مشکلات مشاوره دادن این است که گاهی اوقات شما بهترین یا مناسب‌ترین شخص برای توصیه و مشاوره دادن نیستید. برای مدیرعامل مدرن و امروزی، مربیگری اجرایی یا مدیریتی راهی برای حل مشکلات منیت (عمدتا) و پشت در گذاشتن آن به هنگام ورود به سازمان است. اکنون بسیاری از شرکت‌های VC مربیگری مدیریتی را به‌عنوان یک ارزش افزوده سر میز می‌آورند و به بنیان‌گذاران استارتاپ کمک می‌کنند تا از مراحل مشکل و پر استرس هنگام رشد شرکت، عبور کنند.

ارائه دوره‌های رهبری و سلامتی عاطفی از دیگر مواردی هستند که در حال افزایش هستند زیرا سرمایه‌گذاران خطرپذیر مانند شما سعی می‌کنند از فرسودگی شغلی بنیان‌گذاران یا تکرار شرایط کار ناپایدار جلوگیری کنند.

سرمایه‌گذاری فقط به نوشتن چک نیست

سرمایه‌گذاران بزرگی وجود دارند که به سادگی به‌عنوان دست‌چین کننده[efn_note] pickers [/efn_note] عمل می‌کنند – آنها کسب‌وکارهای که به نظر مناسب هستند را از طریق یک فرایند عمیق انتخاب می‌کنند، آن شرکت را تامین مالی می‌کنند سپس عقب نشسته و به تماشای بازده آن می‌نشینند. این نوع از سرمایه‌گذاری مزایایی نیز دارد – شما می‌توانید تعداد بیشتری از آنها را برای گسترش ریسک داشته باشید – اما این کار جنبه‌های منفی نیز دارد.

اگر در شرکتی سرمایه‌گذاری کنید که نیاز به پشتیبانی دارد و از آن حمایت نکنید، سرمایه شما قبل از اینکه حتی فرصتی برای جبران پیدا کند از بین می‌رود. ابتدا با انتخاب سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانید به آنها ارزشی اضافه کنید شروع نمایید و سپس با افزودن این ارزش از طریق روش‌های مذکور در این مطلب، شاهد ظهور کسب‌وکارهای قدرتمندی خواهید بود.

لطفا توجه داشته باشید: این نشریه فقط شامل اطلاعات عمومی است و از طریق این مقاله، گلوبال شیرز[efn_note] Global Shares یک نهاد و یک اسم خاص است برای همین ترجمه نشده است [/efn_note] هیچ مشورتی اعم از حقوقی، مالی، مالیاتی، تجاری یا حرفه‌ای یا سایر موارد را ارائه نمی‌دهد. آکادمی گلوبال شیرز جایگزین مشاوره حرفه‌ای نیست و نباید به همین صورت استفاده شود. گلوبال شیرز هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اتکا به اطلاعات ارائه شده در اینجا برعهده نمی‌گیرد.