اشتراک گذاری:

راه اندازی استارتاپ چگونه است؟

این روزها واژه‌ استارتاپ نوظهور زیاد به گوشمان می‌خورد. اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که یک ایده ناب دارند و در فکر اجرای آن هستند، در ابتدا لازم است که با ماهیت دقیق آن آشنا شوید.  برای مثال، یکی از مهم ترین مواردی که برای راه اندازی استارتاپ باید به آن پرداخت این است که ” استارتاپ چیست و چگونه راه اندازی می­شود؟ ” پاسخ به این سوال می­تواند راهنمای شما در راه اندازی استارتاپ نوپا و نوظهورباشد و از مشکلاتی که همواره در مسیر راه اندازی استارتاپ­ها وجود دارد از جملهبرنامه ریزی تجاری ضعیف و فقدان استراتژی مناسب بازاریابی بکاهد. در این مقاله ما به تفصیل به این موارد می­پردازیم.

اگر شما هم دوست دارید تا جوابی مناسب برای سوال‌های فوق پیدا کنید و از مسیر راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق آگاه شوید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا راهنمای شروع یک کسب و کار موفق را در اختیار شما قرار دهیم.

استارتاپ چیست ؟

قبل از آنکه با مراحل شکل گیری استارتاپ‌ها آشنا شویم، لازم است تا یک مرور کلی بر روی مفهوم استارتاپ داشته باشیم.

به طور کلی، استارتاپ‌ها به شرکت‌های نوپا و جوانی گفته می­شود که یک محصول یا خدمت خاصی را ارائه می­کنند. از اهداف شکل گیری استارتاپ‌ها می‌توان به مواردی از جمله رفع کمبودهای موجود در کالا­ها یا محصولات و یا تعریف و ایجاد دسته‌ای از خدمات جدید و کالاهای نو و مورد نیاز جامعه هدف اشاره کرد.

 طبق تعریف استیو بلنک، پروفسور دانشگاه استنفورد، استارتاپ یک سازمان است که برای پیدا کردن یک مدل کسب‌و‌کار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر راه‌اندازی می‌شود. استارتاپ‌ها در کل با یک یا چند ایده شروع می­شوند. این ایده‌ها بازار نیازمندی‌ها را هدف قرار می‌دهند و با ارائه‌ی یک محصول یا خدمات جدید و استفاده از تکنولوژی، خیلی سریع رشد پیدا می‌کنند.

تفاوت استارتاپ و کارآفرینی چیست ؟

در شمای کلی، یک استارت آپ مانند هر شرکت دیگری کار می‌کند. گروهی از کارمندان و متخصصین با هم کار می‌کنند تا محصولی را ایجاد کنند که مشتریان آن را بخرند. با این حال، چیزی که یک استارتاپ را از سایر مشاغل و شرکت‌ها متمایز می‌کند، روشی است که یک استارتاپ برای انجام این کار پیش می­گیرد.

شرکت‌های معمولی، همان روندی را طی می­کنند که برای سالیان سال وجود داشته و به نوعی روند و یا الگو راه اندازی اکثر کسب و کارها یا بیزنس‌ها به حساب می‌آید. حال آنکه هدف استارتاپ‌ها ایجاد یک قالب کاملاً جدید است. به طور مثال،در گذشته، یک استارتاپ تصمیم گرفت تا فعالیت خود را در صنعت غذا آغاز کند. هدف از راه اندازی استارتاپ ذکر شده این بود که یک کیت غذایی و یا محصولی که باعث رفاه بیشتر مشتریان می‌شود را تولید و یا ارائه کند و شرایطی را فراهم می‌سازد تا مشتریان همان غذایی که در رستوران تولید می‌شود را در شرایطی آرام و دلپذیرتر میل کنند. همین ایده به مرور زمان باعث پیدایش بیرون‌برها و منوهای الکترونیکی شده است.

یکی از عوامل کلیدی دیگر که استارت‌آپ‌ها را از سایر شرکت ها متمایز می‎کند، سرعت و رشد آن‌ها است. به طور معمول، هدف استارت‌آپ‌ها ایجاد ایده‌های بسیار سریع است. آنها اغلب این کار را از طریق فرآیندی به نام تکرار انجام می‌دهند که در آن به طور مداوم محصولات را که از طریق بازخورد و داده هایی که از سمت جامعه هدف می­گیرند، بهبود می‌بخشند. به طور کلی استارتاپ‌ها همواره در حال افزایش محصولات خود هستند، تا بتوانند با گسترش سریع پایگاه‌های مشتریان خود درآمد و کسب و کار خود را گسترش دهند.

اما کارآفرینی و یا همان ” Entrepreneurship ” به راه‌اندازی کسب و کاری که باعث افزایش تقاضای شغل و کاهش بیکاری می‌شود، اشاره می‌کند. اما این تصور تا حدی اشتباه است. برای مثال، تصور کنید که شما یک دستگاه کاملا اتوماتیک برای جداسازی ساقه از بادام زمینی دارد. استفاد از این دستگاه در زمین‌ها کشاورزی باعث شده تا 20 نفر نیروکار از کار بیکار شوند؛ لذا این موضوع کاملا تعریف اولیه کارآفرینی را نقض خواهد کرد. در حقیقت، بهترین معادل برای کارآفرینی، ارزش آفرینی است.

براساس گفته شومپیتر می‌توان گفت که ” کارآفرینی محرک اصلی اقتصاد هر کشور و جامعه است.” در حقیقت، کارآفرین، فرصت‎ها را شناسایی کرده و براساس آن ایده‌پردازی می‌کند و یک مدل کسب و کار براساس آن میچیند.

تفاوت استارتاپ و کارافرینی

مراحل شکل گیری استارتاپ چیست ؟

در مطالب فوق، یک تعریف کلی از استارتاپ به دست آوردیم و با مفهوم کلی آن آشنا شدیم. اکنون زمان آن است که با مراحل راه اندازی استارتاپ آشنا شویم. پس تا آخر این بخش همراه ما باشید.

مراحل شکل گیری استارتاپ به شرح زیر است :

1. پیدا کردن یک ایده خوب و ناب

یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل شکل گیری استارتاپ، یافتن یک ایده خاص است. برای رسیدن به این ایده خاص و ناب که در جامعه هدف شما برای آن پاسخی یافت نمی­شود، باید با نیازها و مشکلات جامعه هدف خود آشنا شوید و آن‌ها را پیدا کنید که این مورد مستلزم خوب فکر کردن و آشنایی یافتن با نیازها و دشواری‌های جامعه هدف است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ نیز به همین روش، ایده پردازی کرده و موفق به اجرای آن شده‌اند.

2. تحقیق در مورد ایده و طرح اولیه

زمانی که ایده خود را پیدا کردید و تصمیم قطعی برای راه اندازی استارتاپ گرفتید، باید در مورد ایده‌ای که دارید و در فکر عملی کردن آن هستید، اطلاعاتی دقیق و جامع جمع‌آوری کنید و در مورد آن به تحقیق بپردازید.

اطلاعات و تحقیقات شما در مورد ایده مورد نظر، باید کامل و دربرگیرنده تمامی جوانب موضوع باشد؛ زیرا منابع مالی و سرمایه مشخصی به این ایده اختصاص می­یابد و با تحقیقات کامل راجع ­به ایده مورد نظر خود می توان از ضرر و زیان مالی جلوگیری کرد.

در وهله اول راه اندازی استارتاپ باید با جمع آوری اطلاعات و تحقیقات کامل به عملی بودن یا نبودن ایده خود پی برد. درواقع هدف شما از عملی کردن ایده‌تان باید این باشد که پروسه‌ای اشتباه یا سخت را به روندی صحیح و ساده تر تبدیل کنید؛ لذا تحقیقات را با نوشتن پروسه ی نادرست شروع کنید.

در گام بعد، با افراد با تجربه که تا حدودی مسیر مورد نظر شما را طی کرده­اند به بحث وتبادل نظر بپردازید. راه حل هایتان را با آن‌ها در میان بگذارید و از آن­ها در مورد مسیر انتخابی خود مشورت بگیرید. قطعا نظرات آن‌ها تاثیر زیادی روی ایده‌تان دارد. این به این دلیل است که پس از راه اندازی استارتاپ خود متوجه می­شوید که این افراد مشتریان احتمالی کالا یا خدمت شما خواهند بود.

باید با استفاده از تحقیق و اطلاعاتی که از جامعه هدف خود بدست می­آورید، از کاربردی بودن ایده‌ی خود اطمینان حاصل کنید. اگر میانه ی راه متوجه شدید که در حقیقت ایده‌ی شما بدون کارآیی است و مشکلی را حل نمی‌کند و یا تفاوتی با دیگر ایده‌ها ندارد باید از آن صرف نظر کنید. کشیدن یک نمودار و نقشه راه برای کسب و کار می­تواند شما را در این مسیر یاری کند. همچنین، جمع آوری اطلاعات قبل از هر مرحله می­تواند مفید فایده قرار گیرد و در نهایت تاثیر زیادی در جذب سرمایه گذار داشته باشد.

مراحل شکل گیری استارتاپ

3. ساخت نمونه اولیه

یکی از مراحل مهم راه اندازی یک استارتاپ، ساخت نمونه اولیه از ایده است. اگر استارتاپ شما در حوزه تولید محصولی خاص فعالیت می‌کند، باید قبل از شروع به کار چند نمونه از آن را بسازید. اگر ایده استارتاپی شما شامل ارائه خدمتی است، می­توانید با فراهم کردن یک جامعه نمونه محدود، و ارائه خدمت مورد نظر به آن­ها بازخورد آن­ها را ثبت کنید و در نهایت به جمع آوری اطلاعات بپردازید.

4. انتخاب بهترین نام برای برند و کسب و کار

انتخاب نام برند مناسب واصولی، یکی از مهم ترین مراحل و اصول راه اندازی استارتاپ می­باشد. نام برند چیزی فراتر از یک اسم عادی است. نام برند یا استارتاپ شما باید در کنار زیبایی، معرف محصول یا خدمتی که شما ارائه می­دهید نیز باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، نام برند ترجیحا باید ساده،  شیوا و گیرا باشد تا در ذهن مخاطب هک شده و فراموش نشود. در انتخاب نام برند به هیچ عنوان عجله نکنید و با مشورت و یاری گرفتن از دیگران، یک نام مناسب با فعالیت خود انتخاب نمایید.

5. جذب سرمایه گذار و سرمایه

شاید بتوان گفت بدون اغراق مهم ترین اصل از اصول راه اندازی استارتاپ، جذب سرمایه و سرمایه گذار خواهد بود. به طور معمول کسانی که ایده استارتاپی دارند و یا در فکر راه اندازی استارتاپ هستند، سرمایه اولیه شروع این کار را ندارند. اما اصلا نگران نباشید؛ زیرا، اکثر استارتاپ ها برای گسترش و توسعه کار خود نیاز به جذب سرمایه ­گذار دارند. در این شرایط می‌توانید با جذب یک سرمایه گذار از جمله سرمایه گذار فرشته و یا خطرپذیر و عقد قرارداد همکاری، روند کارها را به خوبی پیش ببرید.

ناگفته نماند که نداشتن یک پشتیبان و حامی مالی برای طرح شما می‌تواند ایده استارتاپی شما را نابود کند. مسلما اکثر سرمایه‌گذاران پیش از قبول پشتیبانی مالی طرح شما، توسط کارشناسان خود اقدام به تحقیق و بررسی ایده و طرح شما برای رسیدن به هدف‌تان می­کنند. این کارشناسان وظیفه دارند از به نتیجه رسیدن طرح اطمینان حاصل کنند تا از ضرر و زیان مالی سرمایه‌‌گذار جلوگیری شود؛ لذا اگر پیش از این استارتاپ دیگری را با موفقیت به نتیجه رسانده‌اید، پیشنهاد می‌شود آن را در رزومه خود قرار داده و برای سرمایه‌گذاران رونمایی کنید تا از توانایی شما در فرآیند راه اندازی استارتاپ اطمینان حاصل کنند. اما اگر این اولین بار است که ایده‌ای برای اجرا دارید، جای هیچگونه نگرانی­ نیست. شما باید بر روی ارائه طرح خود به سرمایه گذار تمرکز کنید. می­توانید برای این منظور از اطلاعات و مستنداتی که در مراحل اولیه طرح خود بدست آوردید استفاده نمایید. این مسئله می­تواند برای تهیه یک ارائه متقاعد کننده به کمک شما بیاید.

روش های جذب سرمایه گذار

6. روش­های تامین هزینه راه اندازی استارتاپ

منظور از تامین مالی استارتاپ‌ها، تامین هزینه‌های لازم برای شروع و گسترش فعالیت استارتاپ است. به طور کلی استارتاپ‌ها در دو حالت نیاز به منابع مالی پیدا می‌کنند؛ حالت اول در آغاز فعالیت‌شان و در شروع راه اندازی استارتاپ است که در این زمان نیاز به تامین سرمایه اولیه دارند و حالت دوم نیز مربوط به زمانی است که یک استارتاپ تصمیم به توسعه شبکه فعالیت‌های خود و گسترش کسب و کار می گیرد. در این حالت اصطلاحا گفته می‌شود استارتاپ به افزایش سرمایه یا تزریق سرمایه نیاز دارد. در حالت کلی روش­های مختلفی برای جذب سرمایه استارتاپ­ها وجود دارد که در این‌جا به بررسی چند مورد از آن­ها می­پردازیم.

سرمایه‌گذاری شخصی

این نوع سرمایه­گذاری را می­توان سرمایه­گذاری خانوادگی یا فامیلی و یا دوستانه نیز نامگذاری کرد. فرض کنید که شما به دنبال راه‌اندازی استارتاپ خود می‌باشید و در حال جست­وجو برای پیدا کردن یک سرمایه گذار قابل اعتماد و متخصص هستید. در این صورت به سراغ آشنایان، دوستان و فامیل می‌روید و از طریق یک سرمایه‌گذاری مشارکتی، هزینه انجام پروژه را فراهم می‌کنید. بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران می­تواند همراه با سود باشد و یا اینکه سرمایه­گذاران در محصول یا خدمت نهایی شما شریک می­شوند.

سرمایه‌گذاری شراکتی

در این نوع سرمایه­گذاری، سرمایه‌گذاران در سود و زیان کسب‌و‌کارهای کوچک شریک می‌شوند. این سرمایه­گذاران در مراحل شکل گیری استارتاپ با صاحب ایده یا کارآفرین به عقد قرارداد می­پردازند و در این قرارداد به آنها متذکر می‌شوند که در ازای حمایت مالی و سرمایه‌گذاری، به طور کامل یا به صورت درصدی در سود و زیان شرکت دخیل می‌شوند.

سرمایه‌گذاری داوطلبانه

سرمایه‌گذاران داوطلبانه برای پروژه‌های سنگین و پروژه‌هایی که نیاز به هزینه بالا دارند، بسیار ایده‌آل و مناسب به نظر می‎رسند، زیرا می­توانند مبلغ بالایی را برای سرمایه­گذاری در اختیار شما قرار دهند. این دسته از سرمایه‌گذاران به صاحبین ایده و کسب و کارهای پرهزینه کمک می‌کنند تا مراحل مختلف پروژه را با استفاده از سرمایه مالی و اعتبار اجتماعی سرمایه‌گذار پشت سر بگذارند. نحوه دخالت این سرمایه‌گذاران در سود و زیان استارتاپ به صورت توافقی و پس از مذاکره میان سرمایه­گذار و شخص کارآفرین مشخص می­گردد و به طور معمول به انعقاد قرارداد بین طرفین می­انجامد. معمولا طرفین ترجیح می‌دهند که درصدی از هزینه پروژه را قبول کنند.

سخن پایانی

ما در مقاله فوق به معرفی ماهیت کلی استارتاپ پرداختیم و اصول راه اندازی استارت آپ را با یکدیگر بررسی کردیم. اگر شما هم در فکر راه اندازی استارتاپ هستید، بهتر است که کمی صبور باشید و به دنبال راه میانبرها نروید و از مسیر اصولی خارج نشوید.

در آخر امیدواریم که مطالب فوق مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد و اطلاعات مفیدی در زمینه عملی سازی ایده‌ها و طرح‌ها در اختیار شما قرار داده باشد.

سوالات پرتکرار در رابطه با راه اندازی استارتاپ

چه روش‌هایی برای جذب سرمایه در راه‌ اندازی استارتاپ وجود دارد؟

به طور کلی استارتاپ‌ها نوظهور و صاحبین ایده می‌توانند از راه‌هایی مانند جذب سرمایه‌گذار، دریافت وام، دریافت کمک‌های تجاری و سرمایه‌های شخصی برای راه‌ اندازی استارتاپ استفاده کنند.

چه عواملی مسیر راه اندازی استارتاپ را هموار می‌کند؟

به طور کلی، استارتاپ مانند یک ساختمان است و تمامی مراحل شکل گیری استارتاپ باید با دقت، صبر و براساس اصول صورت گیرد تا ایده اولیه تبدیل به یک کسب و کار موفق شود.

راه اندازی استارتاپ چه مزایایی دارد ؟

از جمله مزایای شکل گیری یک استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
اشتغال‌زایی و ایجاد کارآفرینی
افزایش بهره‌وری
پاسخ به نیازها و خواسته‌ها مشتریان
ارائه خدمات متفاوت به بازار