اشتراک گذاری:

ویژگی های استارتاپ موفق

در دنیای مدرن و تکنولوژی امروزی، استارتاپ‌های نوظهور و شرکت‌های نوپا در حال معرفی ایده‌های جدید و پیشرفت بیشتر هستند. استفاده از دو کلمه ” استارتاپ” و ” شرکت نوپا” در قرن 21 بسیار رواج پیدا کرد و علت آن پیدایش چندین استارتاپ موفق در سراسر دنیا بوده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استارتاپ‌های ایران نیز از این رقابت عقب نیفتاده‌اند و هر روز ایده‌هایی تکرار نشدنی ارائه می‌کنند؛ ایده‌هایی که در نهایت تبدیل به یک بیزینس پردرآمد می‌شوند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله استارت آپ‌های موفق ایران و خارج از ایران را معرفی کرده و ویژگی‌های استارتاپ موفق را با یکدیگر بررسی نماییم. اگر شما هم در فکر شروع فعالیت خود در حوزه‌های مختلف کسب و کار و فناوری هستید، تا آخر مطالب ما را همراهی کنید.

مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق چیست ؟

ممکن است که شما هم در فکر راه‌اندازی کسب و کار خودتان باشید و این سوال برایتان مطرح شود که چگونه یک کسب و کار و استارتاپ موفق راه‌اندازی کنم؟

قبل از هرچیزی باید توجه داشته باشید که راه ‌اندازی کسب و کار یک کار زمان‌بر است و برای آن که به موفقیت برسد، باید فدارکاری و صبوری کرد. به طور کلی، راه ‌اندازی تمامی استارتاپ‌ها دارای یک سلسه مراتب است که باید رعایت شوند.

در این بخش قصد داریم تا مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق را با یکدیگر بررسی کنیم. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

مراحل راه‌اندازی استارتاپ‌ها به شرح زیر است:

ایده پردازی

اولین و مهم‌ترین مرحله، داشتن یک ایده خاص و متفاوت است. برای پیدا کردن ایده می‌توانید نیاز سنجی کنید؛ یعنی، ابتدا نیازهای انسان‌ها را پیدا کرده و در راستای رفع آن‌ها بکوشید و یا یک نیاز جدید به وجود بیاورید که در گذشته وجود نداشته است.

برای مثال، استارتاپ‌های موفق در حوزه فین‌تک یا فناوری مالی با ارائه خدمات بانکی امن، نیازهای مردم را شناسایی کرده و افراد را از مراجعه حضوری به بانک‌ها و موسسات مالی بی‌نیاز کرده‌اند.

تنظیم نقشه راه

برای اجرای طرح و ایده باید یک نمونه اولیه اجرا کرده و آن را بیازمایید که آیا می‌تواند یک طرح موفق باشد یا خیر! در صورتی که ایده و نمونه اولیه موفقیت آمیز بود، می‌توانید به مرحله بعد بروید. در غیر این صورت باید زمان بیشتری را به تغییرات ایده اولیه و اجرای آن اختصاص دهید تا مشکلات و باگ‌های احتمالی آن به طور کامل برطرف شوند.

ثبت ایده و برند سازی

برای داشتن استارتاپ موفق باید نامی زیبا که تداعی کننده خدمات و محصولات شما است، انتخاب و ثبت کنید. توجه داشته باشید که نام‌ها تاثیر زیادی بر ذهن مخاطب دارند؛ لذا بهتر است که نام برند خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که کسب و کار شما را محدود نکند؛ زیرا احتمال دارد که در آینده تصمیم بگیرید تا تغییراتی در محصولات و خدمات خود ایجاد کنید و یا لاین‌های تولید خود را گسترش دهید. همچنین در هنگام ثبت ایده مطمئن شوید تا ایده و طرح‌تان به اسم خودتان ثبت خواهد شد تا دست سودجویان از مورد اتهام قرار دادن شما کوتاه شود.

ثبت دامنه 

بعد از ثبت ایده و نام برند باید در اسرع وقت، دامنه سایت خود را با همان نام برند ثبت کنید و با تولید محتوای باکیفیت و طراحی حرفه‌ای سایت، نظر کاربران اینترنتی را به خود جلب نمایید. نکته مهمی که در راستای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق وجود دارد این است که دامنه انتخابی باید ساده و به یاد ماندنی باشد.

درگاه پرداخت

بعد از ثبت نام برند و راه اندازی سایت، وقت گرفتن درگاه پرداخت است. لازم به ذکر است که درگاه پرداخت اینترنتی یکی از ملزومات استارتاپ موفق می‌باشد؛ لذا بعد از ثبت ایده و راه اندازی سایت، حتما برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی امن و تیم پشتیبانی آنلاین اقدام نمایید.

امضا قرارداد با شرکت‌های بزرگ

بعد از راه‌اندازی استارتاپ و شروع فعالیت، باید همانند بسیاری از استارت آپ‌های جدید دنیا با چند شرکت بزرگ قرارداد همکاری ببندید تا از این مسیر دامنه ارتباطات و اعتبارتان گسترش یابد.

سرمایه گذار و اسپانسر

به احتمال زیاد در ابتدای کار و یا حین کار متوجه می‌شوید که برای توسعه فعالیت خود نیاز به سرمایه، اسپانسر و سرمایه‌گذار از جمله سرمایه‌گذار خطرپذیر دارید. جذب سرمایه و سرمایه‌گذار از بزرگترین چالش‌های راه‌اندازی استارتاپ است. نکته‌ای که وجود دارد این است که پیدا کردن یک سرمایه‌گذار که ریسک پروژه را بپذیرد و تخصص خود را در اختیار شما قرار دهد کاری دشوار اما ممکن است.

همانطور که می‌دانید سالانه افراد زیادی با هدف راه اندازی یک استارتاپ موفق و با رویای کارآفرینی، فعالیت خود را آغاز می‌کنند؛ ولیکن برای رسیدن به موفقیت باید مانند یک مدیر موفق، هوشمندانه و با صبر عمل کرد.

استارتاپ موفق

ویژگی های استارتاپ موفق چیست؟

بسیاری از صاحبین ایده نگران این هستند که آیا ایده و طرح‌ آن‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار به اندازه کافی خود است یا خیر! به راستی یک استارتاپ موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه می‌توان شانس موفقیت کسب و کارها را افزایش داد؟

همانطور که می‌دانید تمامی کسب و کارهای نوپا موفق به چشیدن طعم موفقیت نمی‌شوند. در حقیقت، برای تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق لازم است یک سری اصول اولیه رعایت شود و کسب و کار دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی باشد. در این بخش قصد داریم تا ویژگی‌های استارتاپ موفق را بررسی نماییم. اگر شما هم در ذهن خود ایده و یا طرحی نوپا دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ویژگی‌های استارتاپ موفق به شرح زیر است :

تمامی افراد تیم عاشق کار و طرح خود هستند!

درخشان شدن ایده‌های استارتاپی خارجی اگرچه یکی از اصول مهم برای دستیابی به موفقیت است، اما دقت داشته باشید که یک استارتاپ موفق، استارتاپی است که تمام کارمندان، موسسان و مدیران آن عاشق زمینه و حیطه فعالیت خود باشند.

برای مثال، زمانی که مدیران یک کسب و کار نوپا همگی در زمینه علوم انسانی فعالیت کرده‌اند اما اکنون در حوزه مهندسی پلیمر که هیچگونه تجربه، تخصص و علاقه‌ای ندارند، فعالیت می‌کنند، قادر نخواهند بود که فشارهای تجاری و مشکلات را با عشق پشت سر بگذارند.

صاحب ایده، هدف‌گذاری واقع بینانه دارد!

برای کسب موفقیت باید هدفی واقع‌بینانه داشت. با جرات می‌توان گفت که علت شکست استارتاپ‌ها، نداشتن هدف واقع بینانه و مطابق با نیازهای جامعه است؛ بدین ترتیب، نیازسنجی گامی مهم و ضروری جهت عملی کردن ایده‌های استارتاپی و توسعه یک استارتاپ موفق به حساب می‌آید.

در تمامی مراحل با قاطعیت عمل می‌شود!

یکی دیگر از ویژگی‌های استارتاپ موفق این است که هیچ چیز باعث تردید آن در آغاز و یا میانه کار نمی‌شود. تردید یکی از دلایل دلسردی و شکست کسب و کارهای نوظهور است. در صورتی که ایده استارتاپی خود را با تحقیق و بررسی کافی عملی کرده‌اید، دیگر لازم نیست شک و تردید به خود راه دهید.

اعضاء تیم از نقد شدن استقبال می‌کنند!

یک ویژگی مهم در راستای کسب موفقیت، انتقاد پذیری است. یک استارتاپ موفق از نقد شدن واهمه‌ای ندارد. گاهی ممکن است که چندین نقد از سوی موسسان و همکاران به سمت تیم استارتاپی شما روانه شود و گاهی هم مشتریان و یا مخاطبین، فعالیت و ایده استارتاپ شما را نقد می‌کنند. در هر صورت، انتقادات باید به پیشرفت و توسعه استارتاپ شما کمک کند.

مدیران پیوسته در حال یادگیری هستند!

فرقی نمی‌کند که یک استارتاپ موفق هستید یا کسب و کاری نوظهور و ناشناحته، در هر دو حالت نباید از فرآیند یادگیری پیوسته غافل شوید. به طور کلی، هیچ وقت نباید تصور کنید که همه دانستنی‌‌ها را یاد گرفته‌اید و دیگر نیازی به اطلاعات جدید ندارید.

صاحبین ایده فضای مجازی را جدی می‌گیرند!

امروزه اکثر استارت آپ‌های موفق ایران رابطه خوبی با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارند. لازم به ذکر است که فضای مجازی از ظرفیت خوبی برای ایمیل مارکتینگ، بهبود سئو، تبلیغات آنلاین، استخدام نیرو انسانی، توسعه شبکه مشتریان و… برخوردار است و می‌تواند نقش پررنگی در موفقیت استارتاپ‌های نوپا و نوظهور داشته باشد.

یک استارتاپ‌ موفق مشتری مداری را بلد است!

از خصوصیات و ویژگی‌های استارتاپ موفق این است که عمده توجه خود را به خدمت رسانی معطوف می‌کند. در حقیقت، راز موفقیت استارتاپ‌های موفق این است که محصولات و خدمات خود را مطابق با نیازهای مشتری عرضه می‌کنند. توجه داشته باشید که نفع مالی و مادی نباید باعث شود تا اهداف اولیه راه‌اندازی کسب و کار خود را از یاد ببرید و از مشتری مداری غافل شوید.

صاحب ایده و طرح، یک بیزینس پلن جامع تنظیم می‌کند!

بسیاری از کسب و کارها و استارت آپ‌های موفق ایران به احتمال زیاد از یک بیزینس پلن جامع استفاده می‌کنند. تدوین یک طرح جامع از کسب و کار یک دید کلی نسبت به فعالیت‌ها و مشکلات پیش رو ایجاد می‌کند و تدوین استراتژی‌ها، تهدیدات، چارت سازمانی، فرصت‌ها، منابع مالی و… مسیر دستیابی به موفقیت را هموار می‌سازد.

صاحبین ایده و سرمایه یک شبکه ارتباطی قوی دارند!

یک استارتاپ موفق علاوه بر ویژگی‌های فوق، یک شبکه ارتباطی قوی در کنار خود دارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که این شبکه ارتباطی شامل اشخاصی خارج از اعضای استارتاپ می‌شود؛ لذا یک کسب و کار نوپا باید با اشخاص مهم و تاثیرگذار در ارتباط باشد تا در مواقع حساس و نیاز بتواند بر روی تخصص و دانش آن‌ها حساب باز کند. شبکه ارتباطی قوی می‌تواند از اشخاص حقوقی، حقیقی، دولتی، خصوصی و… تشکیل شده باشد. برای مثال، همکاری با یک مشاور حقوقی ماهر و خبره که نفوذ زیادی دارد، می‌تواند در مواقع حساس، استارتاپ را از مشکلات نجات دهد.

مسئول و مدیر پروژه از راه‌های تامین سرمایه مورد نیاز آگاه است!

از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها، مشکلات مالی و کمبود سرمایه می‌باشد؛ لذا جذب سرمایه‌گذار و شناسایی روش‌های تامین مالی از ویژگی‌های یک استارتاپ موفق به حساب می‌آید. به طور معمول، گردآوری بودجه اولیه کار دشواری نیست و شرکای استارتاپ می‌توانند آن را تامین کنند. اما توسعه و گسترش کسب و کار نیاز به فرآیند جذب پول هوشمند و سرمایه مستمر دارد.

ویژگی های استارتاپ موفق

استارت آپ‌های موفق ایران کدامند؟

امروزه کلمه استارتاپ جایگاه مخصوص به خود را در کسب و کارها پیدا کرده است. لازم به ذکر است که برخی از بهترین و موفق‌ترین استارتاپ‌های ایران از استارتاپ‌های خارجی الگو برداری کرده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پیاده‌سازی طرح‌ها و ایده‌های خارجی در ایران مشکلی ندارد.

در این قسمت قصد داریم تا 5 مورد از استارت‌آپ‌های موفق ایران را معرفی نماییم. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید. این دسته از کسب و کارها به شرح زیر است :

1. استارتاپ دیجی‌ کالا

دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی آنلاین است که در سال 2006، توسط برادران محمدی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. این فروشگاه در ابتدا، فعالیت خود را تنها به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال مانند لپ‌تاپ، موبایل و مواردی از این قبیل اختصاص داده بود. اما رفته رفته فعالیت خود را گسترش داد و به فکر فروش محصولات پرکاربرد افتاد. به گونه‌ای که امروزه تقریبا تمامی کالاها در دیجی‌ کالا قابل خریداری است.

دیجی کالا به عنوان بزرگترین شرکت خرده فروشی آنلاین در کشور، یکی از استارت‌آپ‌های موفق ایران به حساب می‌آید و در سال‌های اخیر با بیش از 2 میلیون بازدید روزانه به پربازدیدترین سایت خاورمیانه و بزرگترین سایت فروش اینترنتی ایران تبدیل شده است.

استارتاپ موفق دنیا : دیجی کالا

2. استارتاپ آپارات

بیش از 20 سال از شروع فعالیت آپارات در ایران می‌گذرد. این سایت بومی سازی شده، یکی از سرویس‌های اشتراک‌گذاری فیلم‌ و سریال در ایران است و تقریبا اولین سرویس فعال در این حوزه به حساب می‌آید. این سایت در سال 1380 تاسیس شد و بعد از چند سال، همزمان با تاسیس حساب کاربری رئیس جمهور، به طور رسمی وارد دنیای پخش فیلم و سریال ویدیویی شد.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که ایده آپارات از کجاست؟ و یا چگونه این طرح تبدیل به یک استارتاپ موفق شد؟ با توجه به فیلتر بودن سایت یوتیوب در ایران، محمدجواد شکوری‌ مقدم به فکر تاسیس یک سایت مشابه با یوتیوب افتاد و به همراه شرکت صباایده، ایده خود را اجرا و سایت آپارات را راه‌اندازه کرد. این سایت موفق شد تا در سال 1390، جایگاه بهترین وبگاه فیلم در جشنواره وب ایران را از آن خود کند. امروزه شما می‌توانید بسیاری از فیلم‌ها را براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران در این وبگاه مشاهده کنید.

3. ایده تاکسی شهری مانند اسنپ و تپسی

تا به حال اسم شرکت اوبر (UBER) به گوش‌تان خورده است؟ شرکت اوبر یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین ایده‌های استارتاپی خارجی است که امروزه تبدیل به بزرگترین شرکت تاکسیرانی دنیا شده است؛ بدون آنکه تاکسی داشته باشد!

ایرانیان نیز از این ایده استفاده کردند و به فکر راه‌اندازی تاکسی‌های شهری در ایران افتادند. برای مثال، اسنپ که زیر شاخه یک شرکت بزرگ استارتاپی به اسم راکت اینترنت (Rocket-Internet) است، با بومی‌سازی ایده‌های استارتاپی خارجی و الگو برداری از تاکسی اوبر، فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و توانست در یکسال پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. در سال 1393، ایده این نرم افزار توسط یک دانشجوی مهندسی برق به اسم شهرام شاهکار، مطرح شد و تنها سه سال طول کشید تا موفق به جذب سرمایه‌ای بزرگ از سوی یک شرکت بین‌المللی شود. در این راستا، سر و کله رقیب اسنپ پیدا شد. تپسی که یکی از رقیبان اسنپ است، همانند اسنپ، یک سامانه هوشمند برای درخواست تاکسی به حساب می‌آید که در حال حاضر در برخی از شهرهای ایران  خدمات خود را ارائه می‌دهد.

اسنپ و تپسی، هردو، نمونه‌ای از استارت‌آپ‌های موفق ایران به حساب می‌آیند.

استارتاپ موفق اسنپ و تپسی

4. فروشگاه اینترنتی بامیلو

بعد از موفقیت و گسترش ایده‌های استارتاپی خارجی آمازون(Amazon) و ای‌بی (Ebay)، بسیاری از شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا از این ایده الهام گرفتند. یکی از استارت‌آپ‌های موفق ایران که براساس ایده فروشگاه‌های اینترنتی خارجی راه‌اندازی شده است، بازار تجارت الکترونیک بامیلو است.

بامیلو به عنوان یکی از استارت آپ های جدید دنیا در سال 2013، توسط رامتین منزهیان ارائه و در سال 2014 به طور رسمی راه‌اندازی شد. این شرکت بعد از دیجی کالا، پربازدیدترین فروشگاه اینترنتی در ایران است. لازم به ذکر است که این فروشگاه توسط یکی از ونچرهای روماک که زیر مجموعه راکت اینترنت است، موفق به آغاز فعالیت خود شد.

نحوه فعالیت بامیلو به عنوان یک استارتاپ موفق بدین صورت است که بعد از ثبت سفارش مشتریان، سفارشات را برای تامین کنندگان کالا ارسال می‌کند و آن‌ها نیز کالا را در اختیار این فروشگاه قرار می‌دهند. فروشگاه اینترنتی بامیلو بعد از کنترل کیفیت و کسب اطمینان از سلامت کالا آن را به قسمت ارسال تحویل می‌دهد تا در اسرع وقت به دست مشتری برسد.

5. سایت علی‌ بابا

علی بابا در سال 1393 به طور رسمی، فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه به یکی از معتبرترین و بزرگترین سایت‌های خرید اینترنتی بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و به طور کلی، آژانس مسافرتی آنلاین در کشور ایران تبدیل شده است و در این مدت کم توانسته تا رضایت اکثر کاربران اینترنتی را بدست بیاورد.

یکی از راز‌های این استارتاپ موفق ایرانی این است که در حوزه سفر و گردشگری، مجموعه‌ای کامل از خدمات را ارائه می‌کند و مسافرین می‌توانند با در دسترس‌ترین و ساده‌ترین روش ممکن، بلیط مورد نظر خود را خریداری نمایند. علی بابا نیازهای مشتریان را به خوبی شناسایی می‎کند و در تلاش است تا راهکارهایی برای برطرف‌سازی آن‌ها پیدا کند. از دیگر دلایل گسترش و موفقیت سایت علی بابا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دسترسی به تمام پروازهای معتبر
  • امکان خرید بلیط به صورت آنلاین و شبانه‌روزی
  • امکان لغو آنلاین بلیط‌ها
  • امکان دریافت بازپرداخت هزینه بلیط پروازهای داخلی و خارجی، اتوبوس، قطار و …
  • دسترسی آسان از طریق وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن علی بابا
  • ارائه تورهای مسافرتی
  • امکان رزرو هتل‌ها
استارتاپ موفق ایران : علی بابا

استارتاپ‌های موفق خارجی

 اگر به دنیای کسب و کارهای نوپا علاقمند هستید، حتما برایتان جالب است که با استارت‌آپ‌های جدید دنیا و ایده جذاب آن‌ها بیشتر آشنا شوید. توجه داشته باشید که استارتاپ‌های زیادی در جای جای دنیا وجود دارند که با میزان سرمایه و پول هوشمند مختلف، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و امروزه موفقیت‌های بسیاری بدست آورده‌اند.

در این بخش قصد داریم تا چند نمونه استارتاپ موفق خارجی را معرفی نماییم تا دید شما را نسب به ایده‌های استارتاپی خارجی گسترش دهیم.

5 مورد از استارتاپ‌های موفق خارجی به شرح زیر است:

1. Airbnb

با جرات می‌توان گفت که داستان استارتاپAirbnb  یکی از الهام‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین داستان‌های قرن اخیر به حساب می‌آید. این استارتاپ که یک کسب و کار موفق در حوزه اجاره محل اقامت و مستغلات است، در سال 2007 فعالیت خود را آغاز کرد. در آن سال، دو دانشجوی فارغ‌التحصیل به نام‌های برین چسکی (Brian Chesky) و جو گبیا (Joe Gebbia) به سانفرانسیسکو نقل مکان کردند و کم کم فعالیت خود را آغاز نمودند.

آغاز فعالیت آن‌ها بدین صورت بود که ابتدا چند تشک بادی خریداری کردند و نام ” AirBed & Breakfast ” که به معنای تخت بادی و صبحانه است را برای فعالیت خود انتخاب کردند. ایده اصلی این استارتاپ موفق این بود که مکانی برای استراحت و صبحانه برای بازدیدکنندگان ارائه دهند. بعد از دریافت بازخوردهای مثبت، این ایده کم کم گسترش پیدا کرد. بدین گونه که بعد از مدتی تصمیم گرفتند تا خانه‌ها و اتاق‌های خالی آمریکا را به افرادی که به محل اقامت نیاز دارند، معرفی نمایند.

کاربران اینترنتی می‌توانند جزئیات خانه و یا اتاق‌های خود را همراه با عکس در این سایت قرار دهند. سپس، کسانی که نیاز به محل سکونت دارند، با صاحبین خانه ارتباط برقرار می‌کنند و یک ارتباط مفید و دو طرفه برای مسافر و میزبان ایجاد می‌شود که دارای درآمد برای صاحب‌خانه خواهد بود.

2. Ayenda Rooms

هتل‌های زیادی در کلمبیا به صورت مستقل در حال فعالیت هستند. حال سوالی که وجود دارد این است که این هتل‌ها چگونه مدیریت می‌شوند؟  پاسخ ساده است، Ayenda Rooms  !

Ayenda Rooms  که امروزه تبدیل به یک استارتاپ موفق خارجی شده است، برای مدیریت این هتل‌ها تاسیس گردید. این کسب و کار یک مدیریت هوشمند برای امکانات رفاعی، رزرو اتاق‌ها و … هتل‌های تحت پوشش تعبیه کرده است تا هم مدیران هتل و هم کاربران و مسافران بتوانند به ساده‌ترین راه ممکن، نیازها و احتیاجات خود را برطرف کنند. این ایده استارتاپی موفق باعث رشد و موفقیت 30 درصدی اتاق‌ها و هتل‌های تحت پوشش شد که رقم نسبتا خوبی به نظر می‎رسد.

3. ByteDance

شرکت دیتا دنس (ByteDance) مالک شبکه اجتماعی تیک تاک تلاش کرد تا با خرید استارتاپی پیکو (Pico) یک شروع جنجالی در دنیای مجازی داشته باشد. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط CB Insight، شرکت هوش مصنوعی بایت دنس یکی از ارزشمند‌ترین استارتاپ‌های موفق در جهان است. عمده شهرت این شرکت به خاطر اپلیکیشن‌‌های سرگرمی موبایل می‌باشد.

استارتاپ موفق خارجی

4. SpaceX

به احتمال زیاد تا به حال اسم ایلان ماسک به گوشتان خورده است. ایلان ماسک به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان، در سال 2002 شرکت اسپیس ایکس (Space Exploration Technologies Corporation) را در شهر کالیفرنیا آمریکا راه اندازی کرد. اسپیس ایکس که یکی از بهترین و موفق‌ترین  ایده‌های استارتاپی خارجی است با تجارت در صنایع محصولات هوافضایی در سال 2020 به ناسا کمک کرد تا اولین فضانوردش را به مدار زمین بفرستد.

5. Instacart

در سال 2012 یک استارتاپ در شهر سان فرانسیسکو فعالیت خود را به طور رسمی در حوزه خرید مواد غذایی آغاز کرد. ایده این استارتاپ موفق برای اولین بار به ذهن 3 کارمند با نام‌های آپروا متا، مکس مولن و براندو لئوناردو رسید و آن‌ها بر این ایده جامه عمل پوشاندند.

اینستاکارت یک سرویس تقاضا در حوزه خرید مواد غذایی و ارسال است. برای مثال، شما در خانه خود در حال استراحت هستید، اما به یک سری مواد غذایی نیاز دارید و زمان کافی برای بیرون رفتن را نیز در اختیار ندارید. در این زمان، اینستاکارت به کمک شما می‌آید و شما می‌توانید به راحتی از طریق اپلیکیشن، تمامی سفارشات خود را ثبت کرده و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

سخن پایانی

بسیاری از استارتاپ‌های موفق ایران از ایده‌های استارتاپی خارجی الهام و ایده گرفته‌اند و با بومی‌سازی آن‌ها موفق شدند تا در مدتی کوتاه سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند. نکته دیگر که وجود دارد این است که موفقیت، جادو نیست و یک شبه به دست نمی‌آید. تمامی استارتاپ‌های موفق، موانع‌ زیادی را از سر راه برداشته و هزینه زیادی را صرف اینکار کرده‌اند. اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که ایده جذابی دارند و به فکر عملی سازی آن هستند و یا به فکر بومی‌سازی ایده‌های خارجی هستید، این حرف را سر لوحه کار خود قرار دهید که کسب موفقیت نیازمند عوامل مختلفی است و داشتن ایده به تنهایی کافی نیست.

 سوالات متداول و پرتکرار در رابطه با استارتاپ‌های موفق در جهان

چه عواملی باعث شکست استارت آپ‌های جدید دنیا می‌شود؟

دلایل شکست استارتاپ‌ها را می‌توان به چهار علت نسبت داد. اولین دلیل، درک نادرست از تفاضا و نیاز بازار است که در 42 درصد موارد باعث شکست می‌شود. علت بعد، کمبود بودجه است که در 29 درصد موارد به چشم می‌خورد. سایر موارد را می‌توان ناشی از شکست در رقابت و داشتن تیم ضعیف بنیانگذار دانست.

ارزشمندترین و موفق‌ترین استارتاپ‌های جهان کدامند؟

از ارزشمندترین و موفق‌ترین ایده‌های استارتاپی خارجی می‌توان به ByteDance ، DixiChuxingو SpaceX اشاره کرد.

از نگاه سرمایه‌گذاران، استارتاپ موفق چه خصوصیاتی دارد ؟

استارتاپ‌های موفق، حداقل یکی از نیازهای مشتریان را به خوبی ارضا می‌کنند. سرمایه و بودجه کافی برای مراحل اولیه پروژه را در اختیار دارند. چشم‌انداز و برنامه راهبردی دارند و افراد تیم خود را از میان افراد با استعداد و متخصص بر می‌گزینند.