اشتراک گذاری:

اهمیت بسته بندی خلاقانه

بسته بندی خلاقانه یکی از تیترهای چالش برانگیز در صنعت بسته بندی سراسر دنیا است. امروزه شاهد افزایش سریع جمعیت و احتیاجات مردم هستیم. همگام با پیشرفت تکنولوژی و صنعت بسته بندی، توقع جامعه از جعبه‌های بسته بندی بالا رفته است. همین موضوع باعث شده تا بسته‌بندی‌های جدید و مدرن راهی بازار شوند.

از طرف دیگر، طراحان و تولید کنندگان بسته بندی در تلاش هستند تا اطلاعات خود را به روز نگه داشته و از شیوه‌های نوین، ایده‌های خلاقانه و متدهای روز دنیا برای بسته بندی استفاده نمایند و پک‌های جدید را به بازار عرضه کنند. به نظر شما بسته‌بندی می‌تواند تاثیری در فروش داشته باشد؟ چرا صاحبین برندهای مطرح دقت بیشتری در طراحی جعبه‌های محصولاتشان به خرج می‌دهند؟

بدون شک، مشتریان در نگاه اول، پک و بسته بندی محصول را می‌بینند؛ لذا نوآوری در بسته بندی باعث می‌شود تا  مشتریان اقدام به خرید نمایند. به همین دلیل است که تولید کنندگان و صاحبین برند در تلاش هستند تا با استفاده از جعبه‌های خلاقانه، محصولات خود را از دیگران متمایز سازند.

در ادامه مطالب قصد داریم تا به بررسی اهمیت و تاثیر بسته بندی در فروش بپردازیم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

مقاله پیشنهادی: نوآوری مخرب

چرا بسته بندی یکی از نیازهای مهم عرضه کالا است؟

امروزه، بسته بندی خلاقانه یکی از ترفندهای افزایش فروش محصولات است و بسیاری از برندهای معروف و معتبر از این ترفند استفاده می‌کنند. بسته‌بندی نوعی پوشش است که محصول را در بر می‌گیرد و برای عرضه به مخاطب هدف آماده می‌سازد. عرضه محصول بدون بسته بندی و یا با بسته بندی نامناسب باعث می‌شود تا احتمال آسیب دیدن محصول افزایش یابد. به همین خاطر است که قرار دادن محصول در بسته بندی یک راه مناسب برای عرضه محصول و سالم رساندن آن به دست مشتری به حساب می‌آید.

از طرف دیگر، پوشش و پک محصولات می‌تواند راهی خلاقانه برای تبلیغ محصول به مشتریان و افزایش آمار فروش باشد. به همین دلیل است که بسته بندی خلاقانه یکی از رکن‌های اصلی عرضه کالاها به بازار است و نوآوری در آن کمک می‌کند تا محصول جایگاه مناسبی در بازارهای داخلی و خارجی پیدا نماید.

تاثیر نوآوری در بسته بندی در تبلیغات را دست کم نگیرید!

امروزه با توجه به تنوع محصولات و خدمات، مشتری‌ها قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته دارند و تمایل آن‌ها به مشاهده توضیحات و مواد تشکیل‌دهنده کاهش یافته است. همچنین، بسیاری از مشتریان، برند و بسته بندی محصولات را ملاک اصلی برای انتخاب محصولات در نظر می‌گیرند؛ لذا در بیشتر مواقع، نوآوری در بسته بندی محصولات، مشتریان را تشویق به خرید آن محصول می‌کند.

به طور کلی، هر محصول جدید دارای یکسری مشتری‌های خاص است و بسته‌بندی صحیح و مناسب باعث می‌شود تا در اسرع وقت، ارتباط نزدیکی میان تولید کننده با مشتریان برقرار شود. اگر شما هم در تلاس برای جذب مشتری هدف هستید، یک بسته‌بندی جذاب برای محصول خود انتخاب نمایید.

همانطور که در مطالب فوق نیز عنوان شده است، بسته بندی می‌تواند راهی مناسب برای تبلیغ محصولات باشد و نظر مردم را به خود جلب نماید. یک بسته بندی مناسب، نام تجاری شما را در ذهن مردم ثبت می‌کند و آن‌ها را به سمت محصولات شما می‌کشاند. در حقیقت، پک‌ها و بسته‌بندی‌ها نشان‌دهنده ظاهر شما در برابر مصرف کننده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود 70 درصد تصمیمات مشتریان در فروشگاه و به صورت لحظه‌ای گرفته می‌شود. به همین دلیل است که نوآوری در بسته بندی می‌تواند یک عامل تاثیرگذار و هوشمند در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان وفادار و قدیمی باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که بسته بندی، هسته اصلی استراتژی یک برند در تبلیغات است و خلاقیت در آن می‌تواند پیام تولید کننده را به درستی به مصرف کننده و مشتری منتقل کند و تاثیر مثبتی بر روی حضور فعال آن محصول در عرصه تجارت داشته باشد.

چالشی که برندها را مجبور به بسته بندی‌های خلاقانه کرد!

در اکثر کشورها به خصوص با افزایش محبوبیت فضای مجازی، چالش unboxing  و یا همان باز کردن جعبه بسیار ترند شده است. این چالش به این صورت است که افراد بعد از خرید یک محصول شروع به باز کردن جعبه در مقابل دوربین و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

این چالش باعث شده تا تولید کنندگان به دنبال نوآوری خلاقانه و ایجاد تغییر در پک و بسته بندی محصولات باشند؛ زیرا آن‌ها متوجه شده‌اند که شکل و ظاهر جعبه‌ها بیشتر از خود محصول به چشم مشتریان می‌آید. برای مثال، همین الآن جعبه‌‌گشایی اپل را در اینترنت سرچ کنید تا با سیل عظیمی از ویدیوهای زیبا رو به رو شوید. این شرکت با عرضه محصولات همراه با جعبه سفید شفاف با لوگوی مشکی و تصاویر محصول این امکان را برای مشتریان فراهم می‌سازد تا از محصول درون بسته‌بندی آگاه شوند و بتوانند محصول را به صورت دو بعدی مشاهده کنند.

به طور خلاصه، در عصر مدرن و تکنولوژی، بهتر است که هر تولید کننده با استفاده از نوآوری خلاقانه در طراحی بسته بندی محصولات، یک پک منحصر به فرد برای محصولات خود طراحی و تولید کند و از این طریق هم تبلیغ کند، هم به یک برندینگ بزرگ تبدیل شود.

تأثیر بسته بندی در برندسازی

از آن جهت که در فرهنگ ما همچنان خرید به صورت فله و باز بسیار رایج است، احتمالا راه درازی برای رونق بسته‌بندی خلاقانه محصولات و درک اهمیت آن در برندسازی داریم. با این وجود، این روزها صادرکنندگان متوجه شده‌اند که بدون نوآوری در بسته بندی شانسی برای ادامه حیات در بازار جهانی نخواهند داشت.

با نگاهی سرسری به فروشگاه‌های داخلی نیز می‌توان شاهد رقابت تولید کنندگان در ایجاد تفاوت‌های جزئی در بسته‌بندی محصولات بود. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد تغییر در بسته بندی‌ها یک برتری خاص در مقایسه با دیگر محصولات داشته باشند. اما متاسفانه زمان‌هایی وجود دارد که بالا بودن هزینه بسته بندی باعث کاهش کیفیت محصولات می‌‎شود و این اتفاقی است که در صنعت شکلات شاهد آن هستیم. برای مثال، شکلات‌هایی با جعبه‌های شیک در بازار موجود است که کیفیت آن چنگی به دل نمی‌زند. ناگفته نماند که بسیاری از تولید کنندگان همچنان محصول باکیفیت همراه با بسته‌ بندی‌های جذاب و خلاقانه به بازار عرضه می‌کنند و مشتریان حاضر هستند تا هزینه‌های هنگفت برای خرید آن‌ها صرف کنند.

به هر حال، در تمام سراسر دنیا، فرم و رنگ‌ها بر روی ناخودآگاه انسان‌ها تاثیری انکار ناپذیر دارد؛ لذا نوآوری خلاقانه در بسته بندی می‌تواند حس تملک را در مشتریان برانگیزد و در صورتی که کیفیت محصول به خوبی ظاهر آن باشد، قدم‌های اولیه در مسیر برندینگ برداشته شده است. برند به معنی حضور پررنگ و مثبت در ذهن مخاطب است. به همین دلیل است که اکثر برندهای معروف از رنگ و طرح‌های مخصوص به خود برای بسته‌بندی‌ محصولات خود استفاده می‌کنند تا محصولات آن‌ها همیشه با یک طرح خاص توسط مشتریان شناخته شود. این دسته از برندها حتی در آپدیت‌های جدید بسته بندی، از رنگ و طرح‌ها مختص به خود نیز مجدد استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: تکنیک خلاقیت اسکمپر

نکات مرتبط با یک بسته بندی خلاقانه و مناسب

توجه داشته باشید که نوآوری شما در طراحی دقیقا به اندازه اهداف بسته بندی محصول حائز اهمیت است. نکاتی که در هنگام طراحی بسته بندی مناسب باید در نظر بگیرید به شرح زیر است :

1. نیازهای خرده فروشان

در هنگام طراحی بسته بندی خلاقانه باید مواردی از جمله ابعاد قفسه، نرخ فروش، مسافت طی شده، نوع پالت، وزن، قد و نوع سیستم انبار را در نظر بگیرید.

2. راحتی

نوآوری در بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که باعث انتقال آسان محصول از مکانی به مکان دیگر شود. به گونه‌ای که محصول توسط واسطه‌ها و مصرف‌کنندگان قابل حمل باشد. همچنین، خرده فروشان و مشتریان بتوانند محصول را به راحتی در فروشگاه و یا خانه نگه‌ دارند.

3. خلاقیت

نوآوری در بسته بندی به مشتریان فهیم می‌گوید که شما وقت، فکر، هزینه و تلاش بسیاری را برای تحقق اهداف بسته بندی و بازاریابی صرف کرده‌اید.

4. ذکر دستوالعمل‌ها

در هنگام طراحی بسته بندی خلاقانه باید دستورالعمل‌های لازم مانند نام تجاری، دسته و نوع محصول، مزایای استفاده از محصول، وعده‌ها و فواید، راه‌های ارتباطی با تولید کننده، اندازه، وزن، جزئیات و نکاتی که مصرف کننده باید بداند، بر روی بسته بندی ذکر شود.

سخن پایانی

ما در مقاله فوق به بررسی تاثیرات مثبت نوآوری در بسته بندی محصولات پرداختیم. اکثر افراد و تولید کنندگان از بسته بندی‌های مناسب برای حفاظت از محصولات در برابر عوامل فاسد کننده استفاده می‌کنند. در حالی که نوآوری خلاقانه در طراحی بسته بندی می‌تواند باعث جذب مشتری جدید و افزایش فروش محصولات شود.

در آخر امیدواریم که مطالب فوق مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد.

سوالات متداول در رابطه با بسته بندی خلاقانه

در هنگام طراحی بسته بندی جدید محصول چه نکاتی را باید در نظر گرفت ؟

در هنگام طراحی و تولید بسته بندی محصول باید نکاتی از قبیل سایز مناسب جعبه، استفاده آسان، خاص و منحصر به فرد بودن طراحی، استفاده از نماد یا طرح برای معرفی برند، جنس و کیفیت مرغوب را در نظر بگیرید.

اهداف نوآوری خلاقانه در طراحی بسته بندی چیست ؟

اهداف نوآوری در طراحی بسته بندی باید براساس یک استراتژی بازاریابی یکپارچه به منظور جلب نظر مشتریان، هویت دهی به محصول و برندسازی باشد.

کدام بسته بندی، بسته بندی خلاقانه است ؟

یک محصول با بسته بندی مناسب، علاوه بر رفع نیازهای مشتری باعث خوشحالی و رضایت قلبی مخاطب نیز می‌شود. هدف اصلی بسته بندی مناسب و خلاقانه رفع نیازهای مخاطب، جلب توجه مشتریان هدف و ارسال پیام از سمت تولید کننده به مشتری است. در حقیقت یک بسته بندی خلاقانه باعث می‎‌شود تا مصرف کننده نسبت به محصول و برند احساس خاصی داشته باشد.