اشتراک گذاری:

چگونه مربی مناسبی برای استارت‌آپ انتخاب کنیم؟

چندی پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر شکست ۷۰ درصد استارت‌آپ‌ها، اما دلیل این شکست چه چیزی است؟ در این نوشتار نظرات افراد موثری شرح داده شده که می‌تواند راهنمایی برای تازه‌کاران و کسانیکه همیشه به دنبال یادگیری هستند، باشد.

سه دلیل اصلی شکست استارتآپ

– بازار نیازی به آنها ندارد

– نقدینگی در کار نیست

– تیم درستی انتخاب نشده (فقدان مهارت و تجربه)

در حالیکه احتمال دارد که یک استارت‌آپ با حملات و ضربه‌های خطرناکی در محیط مواجه شود که منجر به مرگ آن شرکت نوپا شود، داشتن یک منتور (مربی) مناسب می‌تواند به طور کامل جدی و موثر کمک کند تا آن استارت‌آپ بتواند با رقبا رقابت کند، پیروز شود و ترفندها و مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرد.

چگونه منتوری مناسب پیدا کنیم؟

1. شخصی را پیدا کنید که به شما کمک کند میخ را در جای مناسب برای چکش زدن قرار دهید

اد گیز، از زمان شروع به کار خود در سال 2018، مدیر ارشد لابراتوار Lloyd، شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌های InsurTech است که غول بیمه Lloyd آن را ایجاد کرده است. گیز می‌گوید:

«بعضی اوقات استارت‌آپ‌ها با چکش می‌آیند و می‌خواهند میخی برای آن پیدا کنند. در واقع ابتدا ابزاری را توسعه می‌دهند و سپس سعی می‌کنند مشکلی پیدا کنند تا حل کنند».

در واقع این قطع ارتباط بین شرکت‌های نوپا و مشتری آنها، می‌تواند منجر به مشکلات عمده در بازار محصولات شود. جذابیت و زیبایی رابطه استارت‌آپ و مربی این است که مربیان می‌توانند به شما کمک کنند تا هدف خود را در ذهن مخاطبان قرار دهید. ضمن اینکه توانایی ارائه محصول خود در دست مشتری و دریافت بازخورد مستقیم آنها می‌تواند باارزش‌ترین داشته‌هایی باشد که یک استارت‌آپ دریافت می‌کند.

مایکل کرافورد، مدیرعامل Describe Data، این تجربه دست اول را در زمان حضور در آزمایشگاه لوید تجربه کرد. وی می‌گوید: «ما ابتدای امر از مربیان خود پرسیدیم که در مورد ایده‌های جدید تجاری چه نظری دارند، چه چیزی را دوست دارند، چگونه می‌خواهند به آنها فروخته شوند، چقدر می‌پردازند، چه مدل‌های صدور مجوز را ترجیح می‌دهند و …».

 در حقیقت باید با نگاهی عمیق به مشتری ایده‌آل خود شروع کنید. شخصیت‌ و پرسونای مشتری را ایجاد کنید و نیز اطمینان حاصل کنید که مربی بالقوه شما در این گروه مربیان قرار می‌گیرد یا با توجه به تجربه آنها، درک عمیقی از خواسته‌های این افراد دارد.

2. ارتباطات مناسب، نتایج بهتری به بار میآورد

اگر استارت‌آپ شما به بودجه زیادی احتیاج داشته باشد، داشتن مهر تأیید از خارج از شرکت می‌تواند راهی برای جذب سرمایه و مشتریان بزرگتر به شما ارائه می‌دهد. باید در نظر بگیرید که این موارد دقیقا همان چیزی باشند که استارت‌آپ شما در حال حاضر به آن نیاز دارد.

امروزه دسترسی به اطلاعات برای اکثر استارت‌آپ‌ها فرصتی طلایی است. اد گیز می‌گوید: «دومین ارزشی که شرکت‌های نوپا به دست می‌آورند این است که مربیان به فراهم کردن اطلاعات کمک کنند یا محصول را به افراد مختلف در سازمان معرفی کنند تا مهر تاییدی از مفهوم ارائه دهند».

در حقیقت مربیان خوب می‌توانند در ارتباط استارت‌آپ‌ها با مربیان سایر زمینه‌ها بسیار مفید واقع شوند، خواه نیاز به نفوذ به بازاریابی رشد استراتژیک داشته باشید، خواه بخواهید یک مولفه IoT (اینترنت اشیا) را برای محصولات خود معرفی کنید.

3. مربی که بتواند شما را از منطقه امن خود خارج کند

 انتخاب شخصی که به همان شیوه شما فکر کند، ممکن است بهترین  را برای راه اندازی یک استارت‌آپ نباشد.

 آلیسون کاپین، بنیانگذار Women in Tech، یک سازمان غیرانتفاعی که مشاغل تحت هدایت زنان را به نمایش می‌گذارد و به تأمین سرمایه، منتورینگ و دسترسی مستقیم به سرمایه‌گذاران برجسته کمک می‌کند، توضیح می‌دهد که: “مهم است به دنبال فردی باشید که بتواند حمایت کند اما ضمنا بتواند بازخورد سازنده ارائه دهد. یک مربی باید فرضیات را به چالش بکشد وقتی که احساس می‌کند آنها در مسیر اشتباهی قرار گرفته‌اند، قادر به انجام گفتگوهای سخت و چالشی باشد. در حالی که تعریف و تمجید می‌تواند انگیزه بالایی ایجاد کند، یافتن شخصی که بتواند بگوید چه کاری می‌توانید انجام دهید تا بهتر از قبل شوید، بسیار ارزشمند است. “

جرارد دی ور، مدیر عامل Describe Data در این باره می‌گوید: «نخستین کاری که باید انجام داد این است که درک کنید تعادل شما بین فناوری و صنعت چگونه است».

جذب یک مربی ایدهآل

ترفند اول: جذابیت، جذابیت و جذابیت

یک استارت‌آپ‌ فنی بسیار عالی را تصور کنید که از استعداد و مهارت بالایی برخوردار است، اما کاریزما ندارد. این نداشتن کاریزما خط پایان است. مثل همه موارد دیگر در زندگی، وقت خود را صرف چیزی کنید که از آن هیجان‌زده شوید.

ترفند دوم: اصطلاحات فنی را رها کنید

حتی اگر راه‌حل و آنچه انجام می‌دهید، به نظرتان واضح برسد، ممکن است برای افراد دیگر چنین نباشد. همیشه به یاد داشته باشید که زبان فنی خود را به کلماتی که مربیان شما می‌فهمند، ترجمه کنید. همچنین اولین چیزی که باید در نظر داشت عملی بودن، ملموس و قابل فهم بودن خدمات یا محصول است.

ترفند سوم: اهداف واقعی را از قبل با مربی خود تعیین کنید

بهترین راه برای به دست آوردن بهره حداکثری از روابط خود با مربی، تعیین صریح انتظارات و نتایج قابل تحویل از همان ابتدا است.

ترفند چهارم: روابط طولانی مدت ایجاد کنید

با یک رابط طولانی مدت می‌توانید نکات را با هم به اشتراک بگذارید و به یکدیگر کمک کنید تا مهارت‌های لازم برای ایجاد و مقیاس‌گذاری یک استارت‌آپ موفق را کسب کنید. شبکه خود را پیش از احتیاج بسازید. به دنبال فرصت‌هایی برای ارتباط واقعی با افرادی باشید که به طور حرفه‌ای آنها را تحسین می‌کنید.

به این رابطه به عنوان یک خیابان دو طرفه نگاه کنید

از نزدیک شدن به مربی خود نترسید. به خاطر داشته باشید که برای مربیان سرعت تصمیم‌گیری و توانایی تأثیر مستقیم بر تولید یک محصول جدید می‌تواند انگیزه ایجاد کند.

پس این رابطه خیابانی دو طرفه است که هر دو طرف از آن لذت خواهند برد.