اشتراک گذاری:

طراحی مشارکتی چیست و چرا باید از آن استفاده کنید

طراحی مشارکتی شیوه‌ای است برای جذب مشتری در فرآیند طراحی بواسطه رویکرد مشترک. در طراحی وب، مصرف‌کنندگان مستقیماً با متخصصان همکاری می‌کنند تا رابط‌ها و طرح‌های کاربرپسند ایجاد نمایند و بدین طریق، تجربه کاربر نیز بهتر می‌شود. روش سنتی طراحی تنها شامل توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بود که برای طراحی آنچه معتقد بودند، نیازی که کاربران داشتند را طراحی کنند. در واقع مدل مشارکتی اطلاعات مربوط به نیازهای کاربران را به طور مستقیم از منبع دریافت می‌کند.

تکامل طراحی مشارکتی

طراحی مشارکتی روشی برای توسعه فرآیندهای مربوط به جامعه برای کسب نتایج بهتر است. بسته به زمینه، ذی‌نفعان ایجاد یک فرآیند می‌توانند شامل محققان، طراحان، توسعه‌دهندگان، معماران و سیاستمداران باشند. کارشناسان در زمینه همکاری با اعضای جامعه، مصرف‌کنندگان یا کاربران نهایی فعالیت می‌کنند تا سیستم‌ها را برای همه افراد درگیر بهتر کنند.

روند طراحی مشارکتی علاقه زیادی از طرف دولت‌های اروپایی بدست آورده، برخی از آنها با کمک افراد جامعه برنامه‌هایی را برای پیشرفت‌های شهری یا سیاسی اجرا می‌کنند.

طراحی مشارکتی برای فناوری در اواسط دهه ۲۰۰۰ متداول شد، زمانیکه روش توسعه نرم‌افزار به نام Extreme Programming (XP) ارائه شد. این شیوه به عنوان تلاشی مشترک برای بهبود کیفیت نرم افزار، با مشارکت متخصصان بسیار در همه زمینه‌ها، طراحی شده است. ضمن اینکه سعی و تلاش برای طراحی گروه مورد علاقه سایر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار انجام شد و به روشی گسترده در طراحی بدل گشت.

طراحی مشارکتی برای توسعهدهندگان

درک تجربه کاربر و مشارکت توسعه‌دهندگان وب سخت و دشوار است. آنها به عنوان فعال حرفه‌ای در این کار می‌توانند برنامه‌هایی را طراحی، برنامه‌نویسی و تست را انجام دهند، اما قادر نیستند به تجربه کاربر نگاه عینی داشته باشند. تنها راه برای درک صحیح نحوه تعامل کاربران با یک طرح، مشارکت آنها در پروژه است.

ضمن اینکه بسیاری از جنبه‌های طراحی و تعامل برای طراحان بصری است اما ممکن است برای کاربران نباشد.

در واقع روش‌های طراحی مشارکتی را می‌توان از چند طریق مدیریت کرد. برخی از شرکت‌ها در مراحل پیشنهاد، توسعه و آزمایش از مشتری استفاده می‌کنند. در حقیقت هر مرحله با کمک همه ذی‌نفعان انجام می‌شود.

در مواقع دیگر، شرکت‌ها فقط برای مدت کوتاهی از نظر مشتری مصرف می‌کنند. از این استفاده کوتاه‌مدت از نظر مصرف‌کننده می‌توان در هر مرحله‌ای از فرآیند استفاده کرد. ورود کاربر در مرحله پیشنهاد می‌تواند ایده‌هایی را برای خواسته‌های مصرف‌کننده در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. همچنین در مرحله توسعه می‌توان از مشارکت کاربر برای ایجاد طرح‌ها و رابط‌های کاربرپسند بهره‌مند شد. مرور کاربر در مرحله آزمایش به توسعه‌دهندگان این فرصت را می‌دهد تا پروژه تکمیل شده را بر اساس نیاز کاربران تغییر دهند.

مزایای طراحی مشارکتی در توسعه وب

جذاب‌ترین مزیت طراحی مشارکتی، آوردن یک دیدگاه تازه و منحصر به فرد به روند طراحی است.

توسعه‌دهندگان و مهندسان هر روز برای ایجاد طراحی وب و مدل‌های رابط، کار و تلاش می‌کنند. اما دیدگاه کاربران نهایی مهم است. در حقیقت از شرکت‌کنندگان می‌توان به هر طریقی برای بهبود طراحی استفاده کرد. شرکت‌کنندگان غالباً از ویژگی‌های طراحی نظرسنجی می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها محصولات خود را توسعه داده و مشتریان را برای همکاری در یک پروژه درگیر می‌کنند. در این مرحله، مصرف‌کنندگان عمدتا می‌توانند بازخورد مفیدی برای بهبود طراحی نرم‌افزاری که از پیش راه‌اندازی شده، ارائه دهند. شرکت‌های شرکت‌کننده در این مدل نتیجه گرفته‌اند که محصولاتی که توسط کاربران نهایی آزمایش می‌شوند‌، به مراتب امتیازات بیشتری را کسب می‌کنند.

در طی فرآیند طراحی مشارکتی، کاربران عمدتا می‌توانند فرصت‌های پنهان یا ارزش‌های طراحی شده را از دست بدهند. همانند سایر متخصصان، توسعه‌دهندگان نیز اغلب ممکن است در یک لبه قرار بگیرند یا در “فکر کردن در خارج از چارچوب” مشکل داشته باشند. بنابراین کاربران شرکت‌کننده در این روش می‌توانند نقش فعالی در کشف بهترین طرح‌ها برای انتقال اطلاعات به مصرف‌کنندگان داشته باشند، همچنین ممکن است شرکت‌کنندگان، ایده‌های اصلی برای درگیر کردن کاربران داشته باشند و این امر موجب خواهد شد که تجربه کاربر مفیدتر واقع شود. وقتی مردم باور کنند که در حال طراحی سیستمی برای خود هستند، این فرآیند نوآورانه‌تر از آنچه فقط برای توسعه‌دهندگان انجام می‌شود، خواهد شد.

چه زمانی باید از طراحی وب مشارکتی استفاده کنم؟

آنچه مسلم است اینکه طراحی وب مشارکتی می‌تواند در هر زمان از مدیریت یا توسعه وب‌سایت پیاده‌سازی شود. به عنوان یک توسعه‌دهنده می‌توانید تصمیم بگیرید که این فرآیند چه زمان و چگونه روی دهد. این می‌تواند به سادگی گردآوری تیم کوچکی از شرکت‌کنندگان برای بررسی طرح یا وب‌سایت شما باشد. همچنین این روند می‌تواند درگیرتر و طولانی‌تر باشد، مثلا برای پرداخت هزینه یا تشویق مصرف‌کنندگان. پس نیازها و بودجه پروژه خود را تعیین کنید‌، سپس درباره نحوه ادامه کار تصمیم بگیرید.

به خاطر داشته باشید که چند شرایط مشترک وجود دارد که در آن توسعه‌دهندگان و مدیران وب‌سایت به روش‌های طراحی مشارکتی دسترسی پیدا می‌کنند. باز هم، این فرآیند را می‌توان در هر زمانی اعمال کرد.

در طول توسعه

باید توجه داشت که بسیاری از توسعه‌‌دهندگان تصمیم می‌گیرند تا کاربران نهایی را برای ایده‌های اصلی وارد مرحله توسعه کنند. شرکت‌های بزرگ بانکی و بیمه در طول توسعه پروژه‌های رابط کاربری خود، طراحی مشارکتی را شروع کرده‌اند. این شرکت‌ها به دنبال ایجاد طراحی وب و قابلیت استفاده بهتر برای مشتریان هستند. هنگامی که Blue Cross Blue Shield از بازبینی کاربر نهایی استفاده کرد، نتیجه یک روند ساده با 23٪ برنامه‌های موفق‌تر بود. کاربران معمولاً می‌توانند روش‌های ساده‌تری را برای تجربه بهتر ارائه دهند.

دسترسی به تلفن همراه

گوگل به سرعت با تغییر نتایج الگوریتم سنتی، آن را به سیستم نمایه‌سازی تلفن همراه تبدیل می‌کند. برای مرتبط ماندن، وب‌سایت ها باید سایت‌های سازگار با موبایل را برای کاربران ایجاد کنند. اگر در حال حاضر سایت خود را برای موبایل اصلاح می‌کنید، جذب کاربر برای بررسی ایده خوبی است.

ضمن اینکه کاربران می‌توانند سایت تلفن همراه را بازبینی کنند ، بازخوردی را برای موارد پسندیده و دوست نداشتن ارائه دهند. همچنین می توانند برای بهتر شدن صفحه شما از رقبا، توصیه‌هایی برای پیشرفت ارائه دهد.

رتبهبندی رضایت

آیا به دنبال بازخورد کلی درباره سایت خود هستید؟ احتمالا زمان خوبی برای درخواست خدمات بازخورد کاربر باشد. شاید به سادگی از خود بپرسید که روش‌هایی برای بهبود تجربه کاربر در سایت شما وجود دارد یا ارتباط آن را در میان رقبا زیر سوال می‌برد. برخی اوقات، این کار به راحتی با درخواست دیدار دوستان و خانواده برای ارائه انتقاد و تمجید از سایت، انجام می‌شود. همیشه مراقب روش‌های بهبود سایت خود باشید.

تجربه کاربر

تجربه کاربر به طور فزاینده‌ای به عاملی مهم در طراحی وب تبدیل شده است. ما به عنوان مصرف‌کننده، مملو از اطلاعات، وب‌سایت‌ها و گزینه‌ها هستیم. اگر کاربری از سایت شما بازدید کند و گشت و گذار در آن برای واوی سخت یا خسته‌کننده باشد، به احتمال زیاد سایت را رها می‌کند تا سایتی کاربر پسندتری پیدا کند. توجه داشته باشید که در هر زمینه‌ای، تجربه کاربری مثبت برای غلبه بر رقابت لازم است. پس بهتر است برای تعیین اثربخشی و قابلیت استفاده سایت خود، روش مشارکتی برای بازخورد ایجاد کنید.

این روش می‌تواند شامل کاربران، مشتریان، دوستان یا خانواده باشد. به طور خاص سوال کنید که چگونه سایت به راحتی برای کاربران هدایت می‌شود.

طراحی مشارکتی برای عصر جدید

اگرچه دست‌کم یک قرن است که از طرح مشارکتی استفاده می‌شود، اما این فرآیند در گذشته به طور مکرر برای اینترنت استفاده نشده است. در واقع همکاری‌های اخیر شرکت‌های بزرگ، مانند پروژه AMP Google، این روش را در کانون توجه قرار داده است. بنابراین منافع حاصل از این فرآیند زیاد نیست.

ایده‌های منحصر به فرد و مفاهیم ابتکاری طراحی از سوی کاربران بسیار است. به عنوان یک طراح یا مدیر وب، بررسی سریع از داده‌های Google Analytics را انجام دهید. بعد از خود بپرسید که جایی برای پیشرفت و حرکت رو به جلو وجود دارد؟ یا مثلا آیا ترافیک عقب مانده یا به بازدیدهای قوی تبدیل نمی‌شود؟ همکاری دیگران برای بررسی سایت را نیز در نظر بگیرید.

اگرچه این مقاله بر کاربران نهایی و مصرف‌کنندگان متمرکز بود‌، اما توسعه‌دهندگان می‌توانند از کمک دیگران در زمینه طراحی استفاده کنند. همچنین طراحان گرافیک، نویسندگان محتوا و توسعه‌دهندگان برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند برای کمک درارائه بهترین وب سایت ممکن، همکاری و همراهی کنند.